لوگو شرکت بازرگانی یا نمادهای تجاری، تاثیر بسیاری بر روی این نوع از کسب و کارها دارند و جزو اساسیترین نیازهای هر تجارتی هستند. این نمادها باید به گونهای طراحی شوند که به راحتی بتوانند مشتری را جذب کرده و در ذهن او ماندگار شوند. به صورتی که مخاطب در هر زمان و موقعیتی با دیدن تصویر برند، به راحتی بتواند محصولات یا خدمات شما را به یاد بیاورد.
در حقیقت تصویر برندها نماد اعتبار یک شرکت بوده و به مشتری حس اطمینان خاطر در انتخابشان میدهند. میتوان گفت علامتهای تجاری فقط محدود به داخل کشورها نیستند، بلکه گاهی مرزهای جهان را رد میکنند. اصولا به این نوع تصویر برندها، لوگو شرکت بازرگانی میگویند. ما در این مقاله بیزگو قصد داریم به معرفی لوگو شرکت بازرگانی بپردازیم.
انواع سبک لوگوی شرکت بازرگانی
اما قبل از هرچیز بهتر است شمارا با انواع سبکهای لوگو آشنا کنیم.
طراحان برای طراحی لوگو از سه سبک لوگو تصویری، نوشتاری و ترکیبی ( تصویری _ نوشتاری) استفاده میکنند. اصولا برای ساخت لوگوشرکت بازرگانی بیشتر روش ترکیبی کاربرد دارد. البته بنا به شرایط میتوان از سبکهای دیگرکمک گرفت. برای نمونه لوگو هواپیمای هما یک لوگو تصویری، لوگو کوکاکولا لوگوی نوشتاری و لوگوی اپل ترکیبی است.
طراحی لوگوی شرکت بازرگانی
لوگوی شرکت بازرگانی با دیگر لوگوها اندکی تفاوت دارد. در حقیقت از آنجایی که یک شرکت بازرگانی محدوده فعالیتش فقط در داخل مرز یک کشور نیست، بلکه فراتر از آن و در سطح بینالمللی است، لوگوی آن حساسیت بسیار بالایی دارد.
مهمترین و اصلی ترین کار لوگوی شرکت بازرگانی آشنا نمودن مخاطبان با برند شما است. به این صورت که یک تصویر برند زیبا و چشمنواز به راحتی میتواند مشتریان را به طرف شما جذب کند.
برای طراحی لوگو شرکت بازرگانی باید عوامل زیادی را مد نظر قرار داد از جمله: صادرات و واردات کالا، ترخیص کالا، تحویل کالا، نوع حمل و نقل، مشاوره بازرگانی و ... .
این عوامل موجب میشود که برای طراحی لوگو شرکت بازرگانی بر خلاف سایر لوگوها به یک طراح حرفهای نیاز داشته باشید.
از آنجایی که لوگو شرکت بازرگانی فعالیتش در خارج از مرزها است، پس باید طراح با تمام المانها و نمادهای شناخته شده جهان آشنا باشد. به گونهای که اگر آنها را کنار یکدیگر قرار دادید، در سطح بینالمللی و برای همه مردم دنیا قابل فهم باشند.
تصاویر میتوانند زبان مشترک بین کشورها باشد. از سوی دیگر افراد با دیدن اشکال گرافیکی میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل لوگوی شرکت بازرگانی هویت و اعتبار یک کشور را نمایش میدهد.
طراحی لوگو شرکت بازرگانی اگرچه بسیار حساس بوده و دقت و توجه زیادی را میطلبد، اما زیربنای یک تجارت جهانی است.
اصول طراحی لوگوی بازرگانی
برای طراحی کردن لوگوی بازرگانی چند اصل مهم وجود دارد که عبارتند از:
خلاقیت و نوآوری
اصل اول در طراحی لوگو شرکت بازرگانی خلاقیت و نوآوری است. استفاده درست از نمادها، تصویرهای گرافیکی و اِلمانهای زیبا، برند جهانی شما را ارزشمند و معتبر میکند. یک تیم حرفهای و ماهر در زمینه طراحی لوگو باید ابتدا به خلاقیت خود تکیه کند. لازم به ذکر است مشاهده نمونه لوگوی بازرگانی دیگر شرکتها و الهام گرفتن از آنها، همچنین ایده پردازیهای گوناگون در کنار خلاقیت، نتیجه نهایی را خاص و منحصربه فرد میکند.
سادگی
اگر میخواهید لوگوی بازرگانی شما در سطح جهان موفق و تاثیرگذار باشد، حتما ساده بودن آن را مدنظر قرار دهید. ساده بودن جزو اصلیترین عناصر برای طراحی لوگو شرکت بازرگانی است. از آنجا که مخاطبان برای زمان بسیار کوتاهی به یک نماد تجاری توجه میکنند، داشتن تصویر برند ساده و بیزرق و برق در ذهن آنها برای همیشه ثبت میشود.
ارتباط
لوگوی تجاری باید مرتبط با بازارهایی باشد که در آنها فعالیت میکند. برای مثال لوگوی یک شرکت تولید و پخش مواد غذایی باید تداعیگر خوراک و مواد غذایی در ذهن مخاطب باشد.
رنگها
رنگها تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی لوگوی بازرگانی دارند. در واقع رنگها اولین نماد و عنصر بصری هستند که میتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. رنگ لوگو مناسب قدرت شرکت شما را نمایش میدهد. از آنجایی که هر رنگ روانشناسی مربوط به خود را دارد، حتما برای طراحی لوگو شرکت بازرگانی به روان شناسی رنگها توجه ویژه داشته باشید. زیرا آنها به علامت تجاری شما جان میبخشند. برای نمونه رنگ روشن نماد سرگرمی و هیجان و رنگ نارنجی نماد خوشحالی و شادی است.
تعداد رنگها
همان طور که گفتیم روانشناسی رنگها با یکدیگر تفاوت دارد. از این رو، ترکیب دو یا چند رنگ در کنار یکدیگر به راحتی میتواند مفهوم تصویر برند را به ذهن مخاطب برساند. در لوگو شرکت بازرگانی نباید از رنگهای متعدد استفاده کنید و فقط یک یا دو رنگ مفهومی را مدنظر قرار دهید. زیرا رنگهای زیاد از ثبت فوری لوگودر ذهن مخاطب جلوگیری میکند. در صورتی رنگ سوم را به کار ببرید که ارتباط مستقیمی با مفهوم لوگو داشته باشد.
فونت
از دیگر عناصر مهم در طراحی لوگو بازرگانی استفاده از فونت است. در واقع نوع فونت میتواند تعریف بسیار خوبی از برند شما به مخاطب نشان داده و ارزش آن را بالا ببرد. اگر شرکت تجاری شما در حیطه فناوری فعالیت دارد، بهتر است نوع نوشتار نازک و باریک باشد. اگر مربوط به زیبایی و هنر است، نوشتار ظریف و نرم را انتخاب کنید.
اشکال هندسی
از آنجایی که در تمام جهان اشکال هندسی یک مفهوم را القا میکنند، برای ترسیم لوگوی بازرگانی استفاده از اشکال هندسی گزینههای بسیار خوبی هستند. برای نمونه شرکت بازرگانی LG از شکل دایره کمک گرفته است.
به یاد ماندنی بودن
برای داشتن لوگو شرکت بازرگانی قدرتمند باید از مفاهیمی استفاده کنید که بعد از اولین مشاهده در ذهن مخاطب ماندگار شوند. در واقع اگر مخاطب بتواند به راحتی تصویر تجاری شما را به خاطر آورد، قطعا تاثیر فوقالعادهای بر انتخاب شرکت بازرگانی خواهد داشت. همچنین لوگو به یاد ماندنی ترکیبی از فونت، رنگ و سادگی با جنبه بصری بسیار زیبا است.
جاودانگی
لوگوهایی جاودانه و همیشگی هستند که بتوانند سالهای زیادی در بازار گرم و پر رونق امروزی جایگاه خود را حفظ کنند. در نتیجه اگر قصد دارید برای طراحی لوگو از عناصر امروزی استفاده کنید، دقت داشته باشید که به دوام و ماندگاری لوگوی شرکت بازرگانی شما آسیب نزنند.
در حقیقت تصویر برند ماندگار، بیشتر تمرکز خود را بر روی کیفیت قرار میدهد. به کارگیری المانهای لازم، حذف جزییات غیر ضروری و نمایش ارزشهای برند میتوانند تصویر برند شما را همیشگی کنند؛ مانند شرکت بازرگانی کوکاکولا.
تغییر سایز و منطبق
شرکتهای تجارت جهانی برای نمایش لوگوی خود از ابزارهای تبلیغاتی گوناگونی مانند شبکههای مجازی، انواع تقویم و کارت ویزیت تا بیلبورد و پوستر در سطح بینالمللی استفاده میکنند. در نتیجه باید لوگوی شرکت بازرگانی به گونهای طراحی شده باشد که با تغییر در سایز آن، کیفیت و وضوح خود را از دست ندهد. بنابراین در هنگام طراحی لوگو سعی کنید نتیجه کار به گونهای باشد که بدون محدودیت بتوانید آن را بر روی انواع رسانهها چاپ کنید.
نمونه لوگو شرکت بازرگانی
در این بخش از مقاله چند نمونه از لوگوی شرکت بازرگانی معتبر در سطح بینالمللی را به شما معرفی میکنیم.
لوگو شرکت بازرگانی آمازون
لوگو آمازون تاریخچه جالبی دارد. در این تصویر برند، از فونت زیبا و واضح با حروف کوچک انگلیسی با مفهوم "خوش آمدید" استفاده شده است. با اولین نگاه یک کمان زرد به شکل لبخند زیر حرف a تا z توجه مخاطب را جلب میکند و به این نکته اشاره دارد که آمازون یک بازار جهانی برای تمام مردم دنیا بوده و هرآنچه را مشتری نیاز دارد میتواند تهیه نماید. منظور از لبخند زرد رنگ نیز خوشحالی و رضایت مشتریان این شرکت است.
لوگو شرکت بازرگانی LG
همانطور که میدانید شرکت ال جی یک شرکت بازرگانی بینالمللی است. به همین علت در ساخت لوگوی آن تمام اصول طراحی لوگو به بهترین شکل ممکن کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. در این لوگوی ساده و خوش رنگ که از اشکال هندسی کمک گرفته شده، دایره قرمز رنگ بزرگ نماد دنیای هیجان انگیز تکنولوژی است. حرف L با نقطه، تصویر چشم و بینی مخاطب را نشان میدهد و با لبخندی که توسط حرف G ایجاد شده خوشحالی مردم جهان را تداعی میکند. در حالت کلی لوگو ال جی با ارائه محصولات با کیفیت مشتریان را خوشحال کرده و لبخند رضایت را بر لب آنان مینشاند.
شرکت بازرگانی ماهان ایر، لوگو بازرگانی شرکت حمل و نقل ایرانیان ترابر، شرکت بازگانی صحت و .... نمونه لوگو بازرگانی در سطح جهان هستند که نه تنها برای شرکت بلکه تمام مردن ایران در سرتاسر جهان ارزش و اعتبار کسب میکنند.
طراحی لوگو بازرگانی با کمک افراد حرفهای
متاسفانه شرکتهای زیادی به طراحی لوگو و اهمیت آن دقت نکرده و این کار را به افراد غیرماهر میسپارند. غافل از اینکه لوگوی ضعیف و نا کارآمد ارزش و اعتبار شرکت شما را پایین آورده و به همان میزان جذب مشتری و سود دهی را کاهش میدهد. پیشنهاد میکنیم اگر قصد تاسیس شرکت بازرگانی دارید و یا اینکه میخواهید لوگوی قبلی خود را به روز و ریدیزاین کنید، حتما برای این کار سرمایه کافی مدنظر قرار داده و از افرد یا شرکتهایی که در این زمینه فعالیت دارند، کمک بگیرید.
سخن پایانی
لوگوها نماد هر برندی هستند و هویت آن را نشان میدهند. لوگوهای بازرگانی نیز نه تنها یک برند بلکه ارزش و اعتبار یک کشور را در دنیا به رخ میکشند. از این رو در طراحی این علامتهای تجاری باید حساسیت زیادی را به خرج دهید. میتوانید با انتخاب درست و مناسب رنگ، فونت و سایر اصول طراحی یک تصویر برند فوقالعاده خلق کنید که در سطح بینالمللی حرفی برای گفتن داشته باشد.
امیداریم با خواندن این مقاله تا حدودی نسبت به لوگو شرکت تجاری و نحوه طراحی آن آشنا شده باشید. انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.