لوگوها، علامت، آرم ، نماد یا نشانههایی هستند که به راحتی میتوانند هویت هر کسب و کار را به مخاطبان نمایش دهند. در واقع لوگو یا علامت تجاری یکی از ضروریترین نیازهای هر شغلی است. به گونهای که قبل از شروع به کار ابتدا باید به فکر لوگو و طراحی آن باشید.
این علامتهای تجاری اگر به خوبی طراحی شده باشند، میتوانند به راحتی بر روی مشتری تاثیر گذاشته و نظر او را جلب کنند. اما اگر این طراحی اصولی نباشد، نه تنها نقشی در سودآوری نخواهد داشت، بلکه موجب زیان برندها نیز خواهد شد.
همانطور که گفتیم لوگوها برای هر شغلی جزء اساسیترین نیازهاست. ما در این مقاله به طراحی لوگو صنعتی میپردازیم. پس تا انتهای این مطلب با بیزگو همراه باشید.
سبکهای طراحی لوگو صنعتی
طراحی لوگو صنعتی یکی از پرطرفدارترین طراحیهایی است که نیاز به مهارت و دقت زیادی دارد. در طراحی این لوگو معمولا از سه سبک پیروی میشود که عبارتند از:
-
سبک تصویری
-
سبک نوشتاری
-
سبک ترکیبی
سبک تصویری
در سبک تصویری طراحی لوگو صنعتی، از یک تصویر یا نماد برای تهیه لوگو استفاده میکنند و خبری از فونتهای گوناگون نیست. بهترین نمونه برای این لوگو، برند اپل است.
سبک نوشتاری
همانطور که معلوم است در این سبک از فونتهای زیبا و جذابی که گاهی ساده و گاهی پیچ و خمدار هستند، برای طراحی لوگو استفاده میشود. از جمله این نمونه لوگو میتوان به لوگوی کوکاکولا اشاره کرد.
سبک ترکیبی
در این سبک از طراحی لوگو صنعتی، هم از تصویر استفاده میکنند هم از فونت. در واقع در سبک ترکیبی فونت و تصویر را به زیبایی در کنار یکدیگر قرار داده و یک تصویر برند بی نظیر را خلق میکنند.
اصول طراحی لوگوی صنعتی
در طراحی و ترسیم تمام نشانههای تجاری از جمله لوگو صنعتی باید به اصول طراحی لوگو دقت کرد تا نهایتا از نتیجه کار راضی باشید و بتوانید مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کنید. طراحی لوگو بدون رعایت اصول حرفهای بودن، اعتبار برند شما را کاهش میدهد. ضمن اینکه مخاطب با دیدن آن توانایی برقراری ارتباط با تصویر برند شما را هم نخواهد داشت.
در حقیقت یک لوگو صنعتی باید بتواند اهداف و پیام تجارت شما را با صدای بلند به مخاطب برساند.
سادگی
ساده بودن نه تنها برای لوگو صنعتی بلکه برای تمام تصویر برندها یکی از ضروریات است. ساده بودن لوگو تاثیر زیادی بر مشتری میگذارد. در عین حال مشتری میتواند در هر زمان و مکانی به راحتی لوگو صنعتی شما را به یاد بیاورد. چنانچه قصد دارید لوگو صنعتی خود را طولانی کنید، پیشنهاد میکنیم این کار را انجام ندهید. یک لوگو ساده و روان با کمترین جزئیات در انتقال هدف بهتر عمل میکند.
رنگ
یکی از عواملی که در زیبایی لوگو نقش بسیار زیادی دارد، رنگها هستند. حتما میدانید هر رنگ روانشناسی مخصوص به خود را دارد و میتواند احساسات مخاطبان را بیدار کند. در مقاله روانشناسی رنگ در برندسازی به طور کامل به این موضوع پرداختیم. در طراحی لوگو صنعتی معمولا از رنگهای آبی، سبز، قهوهای، قرمز، سیاه و سفید استفاده میشود. هر یک از این رنگها مفهوم خاصی را در ذهن مخاطب تداعی میکنند که عبارتند از:
-
رنگ سبز نماد سلامتی و دوستی با محیط زیست است.
-
رنگ قهوهای اصالت و حرفهای بودن لوگو را نشان میدهد.
-
رنگ آبی نماد امنیت، آسایش و اعتماد است.
-
رنگ قرمز شوق و هیجان را به رخ میکشد.
-
رنگ سیاه و سفید در لوگو صنعتی جدی بودن لوگو را نشان میدهد.
استفاده از بهترین فونت
استفاده از فونت در طراحی لوگو برند شما میتواند مخاطبان شما را افزایش یا کاهش دهد. در لوگو صنعتی معمولا از فونت serif و sans-serif استفاده میشود. برای آشنایی بیشتر با انواع فونت به مقاله انتخاب بهترین فونت لوگو مراجعه کنید.
مقیاسپذیری
لوگوهای صنعتی کارکردهای زیادی دارند و بر روی انواع کارت ویزیت، تقویم، خودکار، تراکت، وب سایت شرکت، پوستر و بیلبورد چاپ میشوند. به همین علت باید طراحی لوگو به گونهای باشد که در تمام مقیاسها بتواند زیبایی خود را حفظ و جزییات را نمایش دهد.
تاریخچه لوگو
از دیگر نکات که در طراحی لوگو صنعتی باید به آن دقت کرد، به خاطر آوردن تاریخچه برندتان است. اگر شما مدت زیادی است که در این زمینه فعالیت دارید، باید این سابقه را به زیبایی در تصویر برند خود نمایش دهید. به طوری که مخاطبان با دیدن تاریخچه، اطمینان و اعتماد بیشتری به کسب و کارتان پیدا کنند.
به روز بودن
همانطور که میدانید دنیا روز به روز در حال تغییر است در نتیجه لوگو صنعتی شما نیز باید هماهنگ و متناسب با جامعه باشد. از سوی دیگر لوگو برند طراحی شده را اگر طی مدت زمان کوتاه تغییر دهید، اعتماد مشتریان را از دست خواهید داد.
با این حساب برای طراحی لوگو صنعتی حتما از جزئیات اضافی و زرق و برقهای زودگذر، دور شوید و یک تصویر ساده را مدنظر قرار دهید.همچنین لوگو خود را طوری انتخاب کنید که حداقل تا مدت 5 سال نیاز به تغییر نداشته باشد.
کپی نکنید
هنگام طراحی لوگو برند خود ابتدا به نشانههای تصویر رقبایتان نگاهی انداخته و بعد از آنها ایده بگیرید. اما در هیچ صورتی از آنها تقلید و کپیبرداری نکنید. یک لوگوی کپی شده اعتبار و ارزش برند شما را نزد مخاطبانتان کاهش میدهد.
خلاق باشید
در طراحی لوگو خلاقیت خود را به رخ بکشید. اگر لوگو صنعتی شما در زمینه کیف و کفش است، میتوانید با ایدههای ناب یک تصویر از کفش را به شکل یک برند زیبا طراحی کنید.
لوگو باید متناسب با نیاز و خواسته مشتریان طراحی شود. همچنین زیبایی و جذابیت لوگو به اندازهای باشد که بر حافظه بصری مخاطب تاثیر بگذارد و در ذهن او ماندگار شود.
اشکال هندسی
اشکال هندسی مانند رنگها روانشناسی مربوط به خود را دارند. حالا در طراحی لوگو صنعتی بر حسب نوع برند میتوانید از شکل مدنظر خود استفاده کنید. بیشترین اشکالی که در این زمینه کاربرد دارند، دایره و بیضی هستند.
چند نمونه لوگو صنایع مختلف
از جمله لوگوهای صنعتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
لوگو صنایع غذایی
در طراحی لوگو صنایع غذایی نیز اغلب از رنگ سبز، زرد و قرمز استفاده میکنند. و بیشترین اشکال هندسی که در ترکیب لوگو استفاده میکنند لوزی و دایره است.
لوگو ورزشی
برای طراحی لوگو ورزشی معمولا برحسب نوع ورزش تصویر را انتخاب میکنند. مثلا در ورزش فوتبال از توپ و برحسب رنگ لباس بازیکنان نوع رنگ را نیز انتخاب میکنند. اما لوگو ورزش رزمی ترکیبی از دو نفر است که در مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند و در دو چرخهسواری لوگو تصویری از دو چرخه به چشم میخورد.
لوگو صنعت مد و لباس
در صنعت لباس و فشن معمولا از قیچی و متر برای طراحی لوگو صنعتی استفاده میکنند.
نرمافزارهای مناسب برای طراحی لوگو صنعتی
بری طراحی لوگو دو راه پیش رو دارید:
- اول اینکه شخصا با استفاده از نرمافزارهای زیادی که در اینترنت وجود دارد یک برنامه را برای گوشی یا رایانه خود دانلود کرده و با کمک آنها شروع به طراحی کنید.
-
راه دیگر اینکه طراحی لوگو خود را به افراد حرفهای و تیمهای کاربلد بسپارید. لازم به ذکر است که برای انجام این کار باید ابتدا بودجه کافی را مدنظر داشته باشید.
اگر تصمیم دارید این کار بر عهده خودتان باشد ما در اینجا نرمافزارهای مهمی برای طراحی لوگو را به شما معرفی میکنیم.
مهمترین و معروفترین نرمافزارها در زمینه طراحی لوگو ایلاستریتور و فتوشاپ هستند. این دو نرمافزار حرف اول را در دنیای گرافیک و طراحی میزنند و تقریبا تمام طراحان حرفهای از این برنامهها استفاده میکنند.
تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور در طراحی آنهاست. فتوشاپ پیکسلی عمل میکند. به این معنی که اگر مقیاس لوگو بزرگ شود، پیکسلها را میتوانید ببینید اما وضوح جزییات از بین میرود. اما ایلاستریتور بر پایه وکتور است و با افزایش و کاهش مقیاس لوگو، جزییات آن همچنان واضح و خوانا خواهد بود.
لوگو میکر، کورل دراو، affinity و .... از دیگر برنامههای طراحی لوگو صنعتی هستند.این نرمافزارها انواع قالبهای از پیش آماده، قلم و المانهای گوناگون،رنگ، وکتورهای لایه باز و .... را دارند. به طوری که با دانلود آنها میتوانید لوگو مدنظر خود را انتخاب و با رنگ مدنظر و اشکال گوناگون آن را ویرایش و سپس ذخیره کنید.
سخن پایانی
امرووزه لوگوها حرف اول را در دنیای تجارت میزنند در نتیجه باید برای داشتن یک تصویر برند زیبا و منحصر به فرد، وقت و هزینه کافی را در نظر گرفت. اگر یک آرم صنعتی به خوبی طراحی شود تا سالیان سال در ذهن مخاطب باقی مانده و اعتبار خود را حفظ میکند. پس دیگر نیاز به تغییر نخواهد داشت.