روانشناسی اشکال هندسی در طراحی لوگو

آنچه در این مقاله میخوانید
    روانشناسی اشکال هندسی در طراحی لوگو

    آیا تابه‌حال به لوگوی یک برند یا شرکت با دقت نگاه کرده‌اید؟ تابه‌حال برایتان پیش‌آمده که با دیدن یک لوگو حس آشنایی با آن داشته باشید؟

    این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که لوگوها مملو از معنی هستند؛ یعنی طوری طراحی می‌شوند که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنید تجربه مثبتی داشته باشید.

    بر کسی پوشیده نیست که یک برند موفق با طراحی لوگوی قوی شروع به کار می‌کند. درحالی‌که ممکن است ساختن یک لوگو ساده به نظر برسد، اما عوامل متعددی وجود دارد که بر طراحی شما تأثیرگذار خواهند بود. مثلاً اشکال هندسی که در طراحی خود استفاده می‌کنید تأثیر مستقیمی بر روی افراد دارند، بنابراین آشنایی با روانشناسی اشکال هندسی در طراحی لوگو بسیار مهم است.

    چرا اشکال هندسی در طراحی لوگو مهم هستند؟

    اشکال هندسی اجزای اصلی سازنده هر طرح هستند. مغز انسان اشکال هندسی را می‌شناسد و در اولین نگاه با آن‌ها احساس آشنایی می‌کند. به همین دلیل است که اشکال به‌یادماندنی و قدرتمند راحت‌تر به یاد می‌آیند و تأثیری ماندگار در ذهن افراد بر جای می‌گذارند.

    در طراحی لوگو همه‌چیز به الگوها برمی‌گردد. ما عادت داریم که دائماً الگوها را در محیط پیرامون خود ببینیم. این الگوها می‌توانند ترکیبی از رنگ‌ها، فونت‌ها و یا سایر عناصر طراحی همراه با اشکال و ... باشند. ما می‌توانیم با این الگوها و بر اساس چیزهایی که در گذشته تجربه کرده‌ایم به لوگوها معنا بدهیم.

    بنابراین، در طراحی لوگو اشکال مختلف می‌توانند به ایجاد ارتباط عاطفی و روانی واضح‌تری بین برند و مشتریان و مصرف‌کنندگان کمک کنند. این مهم است که بفهمید هر شکل در مورد برند شما چه می‌گوید و چگونه می‌توانید آن‌ها را به‌طور مؤثر در طراحی خود مورداستفاده قرار دهید.

    مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو

    آشنایی با معنی اشکال هندسی در طراحی لوگو بسیار مهم است، زیرا تأثیر بصری مستقیمی بر روی افراد می‌گذارد. در اینجا می‌خواهیم معنی و مفهوم هر شکل هندسی را در طراحی لوگو بررسی کنیم و ببینیم که هر شکل نماد چیست و کدام صنعت به کدام شکل هندسی در طراحی لوگو نیاز دارد. این‌طوری می‌توان یک لوگوی مؤثر طراحی کرد که جذب‌کننده مشتری باشد. برای طراحی لوگو با اشکال هندسی ادامه مقاله را مطالعه کنید.

    دایره و بیضی

    اگرچه دایره‌ها محبوب‌ترین شکل هندسی نیستند، اما به‌عنوان نماد ثبات و همکاری شناخته می‌شوند. لوگوهایی با حلقه‌ها و دایره‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که به بینندگان خوش‌آمد بگویند و متمرکز بر پیام وحدت باشند. مثلاً لوگوی شرکت فایزر یک بیضی افقی است که نام Pfizer داخل آن نوشته شده و یادآور قرص و دارویی است که شفابخشی را نشان می‌دهد.

    طراحی لوگو دایره ای می‌تواند نشانه‌ای از تداوم و استقامت باشد، زیرا این اشکال معمولاً با زمان، سیارات (یا خورشید) و موارد دیگر مرتبط است.

    برای آشنایی بیشتر درباره طراحی لوگو دایره ای کلیک کنید.

    نماد اشکال هندسی در طراحی لوگو

    اشکال دایره‌ای را در صنایع مختلف از شرکت‌های خودروسازی مانند مرسدس بنز (Mercedes-Benz) گرفته تا برندهای پوشاک مانند تارگت (Target) خواهید دید. اگر نام برند شما حول یکپارچگی و یا هماهنگی می‌چرخد از یک دایره در طراحی لوگوی خود استفاده کنید.

    معنی اشکال هندسی در طراحی لوگو

    مربع و مستطیل

    مربع و مستطیل اشکال هندسی صافی هستند که ترکیبی از جسارت و تعادل را ارائه می‌دهند.

    مستطیل‌ها اغلب به‌عنوان نشانه‌ای از قابلیت اطمینان و استحکام در نظر گرفته می‌شوند، زیرا به شکل خانه، گاوصندوق و جعبه‌هایی که در آن‌ها از وسایل خود به‌صورت ایمن نگهداری می‌کنیم هستند. علاوه بر این، خطوط و زوایای مستقیم حس نظم و حرفه‌ای بودن را منتقل می‌کنند و برای القای حس قدرت و ثبات عالی هستند.

    به‌عنوان‌مثال، شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و دراپ باکس از طراحی لوگو مربعی برای ایجاد حس نظم و اطمینان در برندهای خود استفاده می‌کنند.

    خدمات نظافتی و برندهای سازمانی نیز با لوگوهای مربع یا مستطیل خود را به مشتریان معرفی می‌کنند و حس نظم را به‌خوبی به دیگران انتقال می‌دهند.

    برای آشنایی بیشتر درباره طراحی لوگو با مربع کلیک کنید.

    مفهوم مربع در طراحی لوگو

    مثلث

    مثلث هم مانند مربع به دلیل ترکیب خطوط مستقیم و زوایای تیز خود متمایز است. این شکل هندسی احساسات و ایده‌های مشابه را منتقل می‌کند.

    بااین‌حال، جایی که مربع به نظم و ثبات اشاره دارد، طراحی لوگو مثلثی قدرت، انرژی و ... را به بیننده القا می‌کند. علاوه بر این، مثلث‌ها خیلی جسور هستند و معمولاً در لوگوی محصولات سبک زندگی و شرکت‌های ماجراجویانه استفاده می‌شوند.

    توجه داشته باشید که معنای لوگوهای مثلثی با توجه به نحوه قرارگیری آن‌ها می‌تواند به‌شدت تغییر کند. مثلث‌های رو به بالا مانند لوگوی CAT نماد ثبات و حرکت هستند. از طرف دیگر، مثلث‌هایی که رو به پایین هستند ویژگی‌های زنانه بیشتری را نشان می‌دهند. مثلث‌هایی که از بغل قرار می‌گیرند مانند لوگوی یوتیوب حرکت و فعال بودن را نشان می‌دهند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی لوگو مثلثی کلیک کنید.

    طراحی لوگو مثلثی

    خطوط افقی

    شاید شنیده باشید که می‌گویند اگر لباسی با خطوط افقی بپوشید شما را چاق‌تر نشان می‌دهد، اما این موضوع در طراحی لوگو صحت ندارد! خطوط افقی افق‌های دید مشتریان را گسترش می‌دهند.

    خطوط افقی مانند خود افق نشان‌دهنده حس ثبات و آرامش هستند. مثلاً اگر لوگوی IBM را سرچ کنید می‌بینید که نام این برند به‌صورت خطوط افقی نوشته شده و به‌سادگی یک لوگوی حرفه‌ای را به وجود آورده است.

    خطوط افقی همچنین می‌توانند نشان‌دهنده پویایی و حرکت باشند. معمولاً شرکت‌های حمل‌ونقل از این خطوط برای طراحی لوگوی خود استفاده می‌کنند.

    استفاده از خطوط افقی در طراحی لوگو

    خطوط عمودی

    خطوط افقی به آرامش و تحرک اشاره دارند، اما خطوط عمودی قدرت، ثبات و آینده‌نگری را نشان می‌دهند. خطوط عمودی ارتباطی بین زمین و آسمان برقرار می‌کنند!

    لوگوهایی که از خطوط عمودی به‌طور برجسته استفاده می‌کنند، پررنگ هستند و حس استحکام و دوام را به نمایش می‌گذارند. این خطوط برای نمایش تصویری از کارایی و قابلیت اطمینان عالی هستند، همان‌طور که در لوگوی آدیداس نشان داده شده است.

    استفاده از خطوط عمودی در طراحی لوگو

    اشکال ارگانیک

    اشکال ارگانیک به‌منظور تقلید از هندسه طبیعی دنیای واقعی وارد طراحی لوگو شده‌اند. این طرح‌های ارگانیک به ‌اندازه اشکال هندسی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند، اما از شکل‌ها و تصاویر مختلف استفاده می‌کنند تا لوگوی منحصربه‌فردتری ایجاد کنند.

    ازآنجایی‌که اشکال ارگانیک معمولاً برای یک برند خاص کاربرد دارند، نسبت به دایره یا مربع انعطاف‌پذیرتر هستند. در بسیاری از موارد، این لوگوها به‌منظور برقراری احساس راحتی و آشنایی و همچنین آگاهی بیشتر از هویت یک شرکت مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، برند پوما (Puma) از یک شیر کوهی در لوگوی خود استفاده کرده که نمادی از قدرت، سرعت و استقامت است.

    لوگو برند پوما

    اشکال انتزاعی

    اشکال انتزاعی عمدتاً قوانین اشکال عادی را نقض می‌کنند. برخلاف سایر مواردی که در این مقاله بیان کردیم، لوگو انتزاعی درواقع اشکال قابل‌تشخیص را برای ایجاد یک لوگو با یکدیگر ترکیب می‌کند. می‌توان گفت که این لوگو با استفاده از خطوط متقارن، اشکال هندسی یا اشیاء واقعی در کنار هم ایجاد می‌شود.

    به‌عنوان‌مثال، لوگوی نایک انگیزه و سرعت را القا می‌کند، درحالی‌که لوگوی Under Armor از اشکال U معکوس برای انتقال حس قدرت استفاده می‌کند. اگرچه لوگوی نایک می‌تواند به‌عنوان علامت تیک در نظر گرفته شود، اما جنبه انتزاعی آن چیزی است که به آن معنای بیشتری می‌بخشد.

    لوگوهای انتزاعی به دلیل تطبیق‌پذیری و منحصربه‌فرد بودن در تعدادی از صنایع مختلف از فناوری و مالی گرفته تا موسیقی، پوشاک و خرده‌فروشی استفاده می‌شوند.

    لوگو نایک

    منحنی

    منحنی‌ها راهی عالی برای افزودن احساس حرکت و ریتم به طراحی لوگو هستند. برندهایی مانند وایو (Vaio) از منحنی‌ها برای نماد واقعی امواج (در این مورد، امواج آنالوگ) استفاده می‌کنند.

    برخلاف خطوط مستقیم افقی یا عمودی، منحنی‌ها در مورد حرکت، شادی و احساسات مثبت صحبت می‌کنند. آن‌ها در لوگوها و برندهایی که کمتر نگران جذابیت برای دنیای تجارت هستند و بیشتر بر ایجاد پیوند شخصی با مخاطبان خود متمرکز هستند مناسب‌ترند.

    دو مورد از مشهورترین لوگوها در جهان یعنی کوکاکولا و دیزنی از منحنی برای انتقال شخصیت‌های شاد برند خود استفاده می‌کنند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا در سطح مشخصی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

    لوگو وایو (vaio)

    مارپیچ

    مارپیچ‌ها ممکن است یک عنصر طراحی غیرمعمول باشند، اما پیچ‌وتاب منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کنند و می‌توانند یک لوگو را جالب‌تر کنند. مارپیچ‌ها ابزار بصری مفیدی هستند زیرا می‌توانند باعث احساس آرامش شوند.

    در بسیاری از موارد، مارپیچ برای نشان دادن جریانی از انرژی، زمان، عشق و آرامش ایجاد می‌شود. مثلاً لوگوی Fetcom تقریباً شبیه یک کهکشان مارپیچی به نظر می‌رسد و این حس را ایجاد می‌کند که همه‌چیز در حرکت و به هم مرتبط است.

    نکته مهم‌تر این است که مارپیچ‌ها یک استراتژی عالی برای نشان دادن خلاقیت کسب‌وکار شما، تمایل به متفاوت بودن و تفکر خارج از چارچوب هستند.

    لوگوی Fetcom

    استفاده از اشکال هندسی در طراحی لوگو

    اکنون که معنی نماد اشکال هندسی در طراحی لوگو را می‌دانید، زمان آن رسیده که از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنید. آیا می‌دانید بهترین راه برای گنجاندن اشکال در یک لوگو چیست؟ خوب، همه‌چیز به روانشناسی شکل لوگو و پیامی که می‌خواهید با طراحی خود منتقل کنید برمی‌گردد.

    قبل از اینکه شروع به ایجاد یک لوگوی جدید کنید باید ارزش‌ها و ویژگی‌های برندتان را در نظر بگیرید و با روانشناسی اشکال هندسی در طراحی لوگو آشنا شوید.

    هنگامی‌که این موارد را یادداشت کردید، مهم است که نه‌تنها اشکالی که این ویژگی‌ها را به بهترین شکل نشان می‌دهند، بلکه نحوه ترکیب کردن اشکال برای ایجاد حسی مثبت را نیز در نظر بگیرید. مفهوم اشکال هندسی در طراحی لوگو بسیار مهم است. در ادامه می‌توانید ببینید که بهتر است از کدام اشکال در طراحی خود استفاده کنید.

    دایره: شما می‌توانید از دایره‌ها برای برجسته کردن بخش خاصی از طراحی خود که می‌خواهید توجه مخاطبان را به آن جلب کنید، استفاده کنید.

    مستطیل: مستطیل‌ها قابل‌اطمینان‌ترین اشکال هستند. مستطیل به مخاطب نشان می‌دهد که می‌تواند از چیزهایی که ارائه می‌دهید انتظار کیفیت بالایی داشته باشد.

    مثلث: همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، مثلث‌ها بسته به جهتی که قرار می‌گیرند چیزهای مختلفی را منتقل می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از مثلث بدون نیاز به طراحی کامل، ظاهری جذاب به طراحی خود ببخشید.

    کلام آخر

    بهترین لوگوها آن‌هایی هستند که موفق به ایجاد طرحی جاودانه می‌شوند. ترکیب تمام جنبه‌های یک لوگوی خوب مانند رنگ‌ها، فونت‌ها و شکل‌ها می‌تواند طرحی را ارائه دهد که شخصیت و ارزش‌های برند شما را منتقل می‌کند و درعین‌حال تأثیر قابل‌توجهی بر مخاطبان می‌گذارد. درنهایت باید بدانید که یک لوگو می‌تواند یک برند را با موفقیت و یا شکست روبرو کند!

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط