آیا تا به حال توجه کردهاید که اگر نام یک شرکت و یا فروشگاه اینترنتی را فراموش کنید، به محض دیدن لوگو آن را تشخیص خواهید داد؟ لوگوی فروشگاه اینترنتی فقط یک نماد نیست، بلکه یک علامت تجاری است که شناخت کسب و کار شما توسط مخاطبان را افزایش میدهد. امروزه صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک روی طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی خود سرمایهگذاری میکنند تا برندهای خود را از سایرین متمایز کرده و توجه مشتریان را به خود جلب کنند.
پس از نام یک برند، لوگوها چیزی هستند که به طور منحصر به فرد، افراد توسط آن یک برند را شناسایی میکنند. لوگوها همچنین تأثیر زیادی در کسب و کارهای آنلاین دارند. لوگوی فروشگاه اینترنتی یکپارچگی عمیقی را در سراسر اینترنت برای کسب و کار شما ایجاد میکند؛ بنابراین، به شما کمک میکند تا هر زمان که به صورت آنلاین جستجویی در زمینه کسب و کار شما میشود، به سرعت توسط مخاطبان هدف خود شناسایی شوید.
آرم فروشگاه اینترنتی فقط یک هویت نیست، بلکه چهره برند شما است. در دنیای برندسازی، لوگوها به طرح کسب و کار شما جذابیت میبخشند. از همین رو قصد داریم در این مقاله به طور کامل به تشریح قواعد و اصول طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی بپردازیم؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با بیزگو همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره لوگوی فروشگاه اینترنتی بدانید به شما بگوییم.
هدف از طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی چیست؟
قبل از پرداختن به هر موضوعی در این زمینه بهتر است به طور خلاصه با اهداف طراحی لوگوی فروشگاههای اینترنتی آشنا شوید و بدانید که اصلاً چرا باید برای کسب و کار آنلاین خود به طراحی لوگو بپردازید:
لوگوی فروشگاه اینترنتی برند شما را منحصر به فرد و قابل تشخیص نشان میدهد؛
برند شما را برای بازار هدف شما به یاد ماندنی میکند؛
اینترنتی کسب و کار شما را از رقبا متمایز میکند؛
استفاده از لوگو فروشگاه اینترنتی تنها برای شکل دادن به کسب و کار شما به یک برند نیست، بلکه برای ایجاد اعتماد و شناخت در بین مخاطبان هدف شما وجود دارد.
لوگو فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار آنلاین شما چه معنایی دارد؟
آیا میدانستید مغز انسان میتواند تصاویر را 60000 برابر سریعتر از کلمات پردازش کند؟ این واقعیت به تنهایی به ما میگوید که لوگوی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار آنلاین شما چه معنایی دارد. با درک این واقعیت که طراحی لوگو بخشی جداییناپذیر از برندسازی است، 18 درصد از صاحبان مشاغل آماده سرمایه گذاری 1000 دلاری برای لوگوی شرکت خود هستند.
برندهای موفق میدانند که یک لوگو میتواند آنها را در ذهن مشتریان خود تجسم کند. آنها میدانند که لوگو رسانهای است که با آن میتوانند یک ایده را با تصویری زنده کنند و به گونهای با مخاطبین ارتباط برقرار کنند که کلمات نمیتوانند. بله درست است که ارائه محصولات و خدمات عالی باید انگیزه اصلی هر کسب و کاری باشد. اما شما میتوانید لوگوی فروشگاه اینترنتی را به عنوان یک سیستم پشتیبانی برای جلب بازدید بالا، ایجاد اعتماد و حسن نیت در بین مخاطبان هدف خود در نظر بگیرید.
چرا باید برای کسب و کار آنلاین خود لوگو فروشگاه اینترنتی طراحی کنید؟
بعد از دانستن اهداف و معنای لوگو فروشگاه اینترنتی نوبت به آن رسیده که دلایل مهم و اساسی طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی برای کسبوکار آنلاین خود را به تفصیل بدانید. در این بخش به تشریح این موارد پرداخته شده است:
1. توجه را جلب میکند
لوگوی فروشگاه اینترنتی برای جلب توجه مخاطب بسیار مهم است. با رقابت زیاد در کسب و کارهای آنلاین اطراف، دامنه توجه مشتریان، کوتاهتر میشود. در دنیای اینترنتی امروز با اطلاعات بیش از حد، شما فقط کمتر از 3 ثانیه فرصت دارید تا بتوانید توجه یک خریدار را جلب کنید. در اینجا نقش یک لوگوی فروشگاه اینترنتی مشخص میشود. آرم فروشگاه اینترنتی میتواند به سرعت توجه بینندگان را به کسب و کار آنلاین شما جلب کند و ارزشهای اصلی محصولات شما را به اشتراک بگذارد.
2.اساس هویت برند شما را پایهریزی میکند
لوگوی فروشگاه اینترنتی پایه و اساس کل داستان برند شما است. اگرچه طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی تنها بخشی از طرح برند سازی شماست، اما پایه و اساس کل داستان برند را میسازد. برند سازی موفق در مورد بیان داستانی است که با احساسات مشتریان طنینانداز میشود و طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی نقش مهمی در انجام این کار ایفا میکند. عناصری مانند رنگها، فونتها و تنها، روایت داستان شما را تعیین میکنند، در حالی که صحنه توسط لوگو تنظیم و طراحی میشود.
3. ارتباطی فوری بین برند و مخاطب ایجاد میکند
لوگو فروشگاههای اینترنتی برای ایجاد ارتباط بین برند و مخاطب مهم هستند. لوگوها نمادهایی هستند که برای ایجاد ارتباط فوری بین برند و مخاطب عمل میکنند. در حالت ایدهآل، هدف لوگوی فروشگاه اینترنتی این است که حافظه مشتریان شما را در مورد آنچه شرکت شما انجام میدهد، تقویت کند.
یک آرم فروشگاه اینترنتی مسئول ایجاد یادآوری مثبت در مورد نام تجاری است که نام شرکت شما به تنهایی ممکن است قادر به انجام آن نباشد. به طور خلاصه، لوگو فروشگاه اینترنتی یک نقطه شناسایی برای مخاطبان شما هستند.
4.باعث متمایز شدن شما از بقیه میشود
لوگوها برای منحصر به فرد جلوه دادن کسب و کار آنلاین و انتقال پیام برند شما مهم هستند. اگر جرات دارید که از بین کسب وکارهای آنلاین دیگر متمایز شوید، لوگو فروشگاه اینترنتی قطعاً میتواند به شما کمک کند تا به مشتریان خود بگویید چرا کسب و کار شما منحصر به فرد است. از طریق لوگوی فروشگاهی مناسب، میتوانید پیشینه و مأموریت کامل کسب و کار خود را به بازار هدف خود منتقل کنید.
5.برای وفاداری به برند حیاتی است
مشتریان به عنوان یک مصرفکننده، همیشه خواهان ثبات هستند. همانطور که یک تجارت به یک نام تجاری تبدیل میشود، لوگوی شما برای مخاطبان بیشتری آشنا میشود. باور کنید، این آشنایی درنهایت تصویری از قابل اعتماد بودن برند شما را در ذهن مصرف کنندگان ترسیم میکند. بگذارید این مسأله را با یک مثال بهتر بفهمیم:
هر زمان که به خرید پوشاک ورزشی، چه آنلاین یا آفلاین فکر میکنم، بلافاصله نایک را جستوجو خواهم کرد. یک دلیل ساده وجود دارد به محض دیدن علامت "swoosh" می توانم با برندی که به آن اعتماد دارم ارتباط برقرار کنم. علامت swoosh نایک ثباتی است که من در هنگام خرید لباس مشتاق آن هستم.
به طور کلی اینها نکاتی است که اهمیت طراحی لوگو فروشگاههای اینترنتی منحصر به فرد و خاطرهانگیز را مشخص میکند. امیدواریم اکنون بتوانید دلایل طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار خود را درک کنید.
اصول طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی
هدف لوگوی فروشگاه اینترنتی این است که برند شما را به طور کامل به مخاطب نشان دهد و در عین حال شما را از دیگران متمایز کند. وقتی کسی به لوگوی شما نگاه میکند باید بتواند دو چیز را تشخیص دهد: این که آیا محصول شما را میخواهد و آیا میخواهد آن را از شرکت شما خریداری کند. اصول طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی به شما در انجام این کار کمک میکند. یادگیری اصول طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی ممکن است دشوار به نظر برسد. ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که از کجا شروع کنید؟
طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی فرآیندی است که وقتی با دانش، تجربه و یک برنامه محکم آن را شروع کنید، آسانتر میشود. اگر میخواهید لوگویی عالی خلق کنید، دانستن اصول طراحی گرافیک در این زمینه بسیار مهم است. سپس مشخص کنید که مشتری شما چه کسی است و چه چیزی را میخواهید به آنها بگویید.
انتخابهای شما برای طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی تفاوت بزرگی در کمک به شما در انتقال پیام خود به مشتری ایجاد میکند. اصول طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی در ادامه قوانینی است که برای ایجاد یک لوگوی مؤثر و موفق باید رعایت کنید؛ بنابراین بدون هیچ مقدمهای، در ادامه 6 اصل کلیدی طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی آمده است که باید در مورد آنها بدانید:
1. سادگی
سادگی چیزی است که به یک لوگوی فروشگاه اینترنتی کمک میکند تا در برابر چالشهای زمان بایستد و کار با آن را قابل تکرار و آسان میکند. شما میخواهید لوگوی فروشگاه اینترنتیتان تا حد امکان واضح و قابلمشاهده باشد و در عین حال زیبایی شناسی شما را منعکس و فلسفه شما را منتقل کند. خب لوگوی نایک را در نظر بگیرید، سادهتر از این نمیشود.
انتخابهای عاقلانه در فونت، گزینههای رنگ و گرافیک برای این مرحله بسیار مهم است. آیا لوگوی شما از چندین سایه، تصویر، فونت، حروف با همپوشانی تشکیل شده است؟ فقط چند عنصر فعال را برای طراحی خود انتخاب کنید، یک لوگوی فروشگاه اینترنتی خوب مملو از عناصر متعدد نیست. در ضمن فضای سفید را فراموش نکنید! سادگی نیاز به استفاده عالی از فاصلهها دارد. عناصری که لوگوی شما را تشکیل میدهند باید نفس بکشند تا لوگوی شما برجسته شود و به وضوح با مخاطبان صحبت کند.
2. اصالت
لوگوی فروشگاه اینترنتی شما باید به اندازه کافی متفاوت باشد تا جلب توجه کند و به اندازه کافی به یاد ماندنی باشد تا در ذهن مردم باقی بماند. به تمام لوگوهای فراموش نشدنی که در حافظه شما ذخیره شدهاند فکر کنید: استارباکس، نایک و اپل در بالای لیست قرار دارند. شاید فکر کنید ما آنها را به خاطر میآوریم زیرا آنها را بیوقفه میبینیم، اما در اصل به این دلیل است که آنها اصیل و فراموش نشدنی هستند. لوگوهای موفق با متفاوت بودن، اصیل بودن و به یاد ماندنی بودن از همه متمایز میشوند.
لوگوی فروشگاه اینترنتی شما باید در نگاه اول مخاطب را به خود جلب کند. طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی منحصر به فرد، نیاز به یک مفهوم طراحی منحصر به فرد نیز دارد. این نقطهای در طراحی لوگو است که در آن هنر با ایدههای عالی و درک محکم از طراحی مصرفکننده روبهرو میشود. یک طراح گرافیک ماهر میتواند با در نظر گرفتن تمام این ملاحظات به اهداف لوگوی شما پاسخ دهد و چیزی واقعاً بدیع خلق کند.
3. تطبیقپذیری
لوگوی فروشگاه اینترنتی شما کار بزرگی را انجام میدهد. لوگوی شما همه محصولات، تابلوهای فروشگاه، تبلیغات دیجیتال و خیلی چیزهای دیگر را تزئین میکند؛ بنابراین، لوگوی فروشگاه اینترنتی شما باید همهکاره و قابل تطبیق برای قرار گرفتن در هر مکانی باشد. به همه مکانهایی که میخواهید از لوگوی خود استفاده کنید فکر کنید و مطمئن شوید که در هر یک از آنها خوب به نظر میرسد.
داشتن یک لوگوی ساده و به راحتی قابل تشخیص میتواند به تطبیقپذیری کمک کند. یکی دیگر از راههای عالی برای دستیابی به تطبیقپذیری، استفاده از لوگوی فروشگاه اینترنتی واکنش گرا است. لوگوهای واکنش گرا تطبیقی هستند و دارای تغییرات مختلفی از نظر اندازه، پیچیدگی و یا حتی رنگ هستند تا در هر جایی که قرار میگیرند با آن سازگار شوند. قاعده کلی این است که لوگوی شما نیز باید بتواند با هر رنگ یا پس زمینهای کار کند.
4. مقیاسپذیری
لوگوی شما باید بتواند با هر اندازهای سازگار شود. آیا می توان آن را روی یک بیلبورد غول پیکر یا یک خودکار کوچک قرار داد؟ با بازگشت به اصل سازگاری، میدانیم که لوگوی شما باید مقیاسپذیر باشد تا برند شما را در هر جایی نشان دهد. یک لوگوی مقیاس پذیر باید در هر اندازهای معنا داشته باشد، خوب به نظر برسد و خوانا بماند، چه روی یک کارت ویزیت کوچک و چه روی یک پوستر بزرگ چاپ شده باشد. اگر جزئیات زیادی را در لوگوی خود بگنجانید، کوچک کردن آن در اندازه کوچک دشوارتر خواهد شد. در مقاله بهترین سایز لوگو به اندازه استاندارد یک لوگو برای سایت، طراحی و چاپ پرداختیم.
5. تعادل و نسبت
طرحهای متعادل برای افراد زیبا به نظر میرسد. یک طراحی متناسب باعث ایجاد تعادل بین عناصر مختلف تشکیلدهنده لوگوی اینترنتی فروشگاه اینترنتی شما میشود. تناسب، به وزن هر یک از عناصر تشکیلدهنده لوگو فروشگاه اینترنتی شما اشاره دارد. از منظر عملی، نسبتهای مناسب لوگوی شما را کامل کرده و به معنیدار شدن آن کمک میکند. آرمهای متقارن از طریق عناصر با وزن مساوی که در دو طرف خط مرکزی تراز شدهاند، متعادل میشوند. از سوی دیگر، لوگوهای نامتقارن را نیز می توان متعادل کرد، با استفاده از وزنهای مخالف، ترکیبی را ایجاد کرد که یکنواخت نیست، اما همچنان دارای تعادل است.
6. عدم وابستگی به زمان
یک لوگوی استاندارد در طول ده سال نیز به همان اندازه که امروز به عالی نظر میرسد خوب به نظر خواهد رسید. هنگام طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی خود از تسلیم شدن به مدهای کوتاه مدت خودداری کنید و به دنبال ظاهری کلاسیک باشید.
همانطور که کسب و کار آنلاین شما رشد و تغییر میکند، لوگویی که اهداف و ایده آلهای اساسی شما را حفظ میکند نیز جاری خواهد ماند. یکی از راههای آزمایش این اصل طراحی لوگو این است که سناریوی زیر را تصور کنید: فکر کنید که فکر و طرح پشت لوگو فروشگاه اینترنتی خود را بارها و بارها برای سالهای آینده توضیح میدهید. آیا توضیح شما تا 5 یا 10 سال دیگر همچنان معتبر خواهد بود؟
بهترین سایت طراحی لوگو فروشگاه اینترنتی
اگر تسلط کافی به نرم افزارهایی چون فتوشاپ ندارید، جای هیچگونه نگرانی برای طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی شما وجود ندارد. شما میتوانید در کمترین زمان و به بهترین نحو برای فروشگاه اینترنتی خود در سایت بیزگو لوگو طراحی کنید. بیزگو یکی از بهترین سایتهای طراحی آنلاین لوگو است که میتوانید در کمتر از چند دقیقه و به راحتترین شکل ممکن لوگو فروشگاه اینترنتی خود را در آن طراحی کنید.
طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی یکی از عناصر مهم در شناساندن برندتان به مخاطبین است؛ بنابراین موارد بسیار زیادی وجود دارد که میتواند به شما در طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی استاندارد و زیبا کمک کند. در این مقاله سعی کردیم اصول طراحی لوگوی فروشگاه اینترنتی، اهداف و معنای آن را به تفصیل شرح دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.