لوگوهای خاص میتوانند یک برند یا کسبوکار را با فروش زیاد مواجه کنند. اگر لوگویی خاص باشد همه راجع به آن حرف میزنند.
اما آیا میدانید یک لوگوی خاص چه جور لوگویی است؟ یا اینکه این لوگوها چگونه طراحی میشوند؟
در اینجا باید ببینیم که معروفترین لوگوهای جهان چگونه طراحی میشوند و از چه عناصری در طراحی آنها استفاده میشود.
هرساله در جهان رویدادهای مختلفی برگزار میشود. یک رویداد هم هرسال برای ترند (سبک) طراحی لوگو برگزار میشود که در آنجا به لوگوهای برتر میپردازند تا ببینند چگونه این لوگوها به بهترین و خاصترین لوگوها تبدیل شدهاند.
این رویداد نشان میدهد که در این لوگوها از چه رنگهایی، چه سبکهایی، چه خطوطی و ... استفاده شده تا آنها را خاصتر کند. در ادامه این مقاله با بیزگو همراه باشید تا بهترین و خاصترین ترندهای طراحی لوگو را به شما معرفی کنیم.
چگونه یک لوگوی خاص طراحی کنیم؟
لوگو برند شما نیست، اما میتواند برند یا محصولات شما را به مردم معرفی کند. یک لوگوی خاص همیشه اولین گام برای راهاندازی یک کسبوکار است. یک لوگو هرچند ساده، میتواند محصولات شما را به مخاطبان معرفی کند و به آنها بگوید که شما چه خدمات و یا محصولاتی ارائه میدهید.
در اینجا دو نکته وجود دارد که باید هنگام طراحی یک لوگو به آنها توجه داشته باشید:
1. طراحی به استراتژیهای زیادی نیاز دارد. شما یکدفعه نمیتوانید بنشینید و یک لوگو طراحی کنید. برای این کار باید ابتدا هدف خود از طراحی لوگو را مشخص کنید. بعد باید برای پروسه طراحی برنامهریزی کنید. مثلاً باید بدانید که در هر مرحله طراحی باید چهکاری انجام دهید.
2. شما باید بدانید که فقط یک لوگو طراحی نمیکنید، بلکه میخواهید پایه و اساس یک برند یا فروشگاه را بنا کنید. بنابراین باید با دقت و تمرکز کافی این کار را انجام دهید. اگر حوصله انجام این کار را ندارید پیشنهاد میکنیم انجام این کار را به فرد دیگری محول کنید.
طراحی یک لوگوی خاص بهطورکلی 5 مرحله دارد:
-
کشف کردن
-
جستجو کردن
-
طراحی
-
ویرایش طرح
-
خروجی گرفتن از طرح
هرکدام از این مراحل فرآیند مخصوص به خود را دارند و باید با دقت انجام شوند. اگر تمام این مراحل را بهدرستی انجام دهید درنهایت به یک طرح خوب میرسید. تمام لوگوهای خاص این مراحل را پشت سر گذاشتهاند و هیچکدام سرسری و باعجله طراحی نشدهاند.
در ادامه این مطلب خاصترین ترندهای طراحی لوگو در سال 2022 را به شما معرفی میکنیم تا شما هم بتوانید به کمک آنها یک لوگوی خاص برای هدف موردنظر خود طراحی کنید.
محبوب ترین ترندهای لوگوهای خاص سال 2022
قبلاً بهراحتی میتوانستیم یک لوگوی قدیمی را از یک لوگوی جدید و مدرن تشخیص بدهیم، اما امروزه این کار تقریباً غیرممکن شده است. یک سری طراحان از سبکهای قدیمی و یک سری از سبکهای مدرن در طراحی خود استفاده میکنند. اگر میخواهید لوگویی برای برند یا کسبوکار خود طراحی کنید ادامه مطلب را بخوانید. در اینجا ترندهای طراحی لوگو را به شما معرفی میکنیم تا ببینید که لوگوهای خاص چگونه خاص شدهاند.
سبکهای طراحی لوگوهای خاص سال 2022 عبارتاند از:
-
شکلهای هندسی پایه و ساده مانند مربع و دایره
-
لوگوهای عمودی
-
رنگها و گرادیانتهای تیره
-
نمادگرایی و مینیمالیسم بهجای رئالیسم
-
خطخطی
-
فونت بولد و تو پُر
-
لوگوهای Sans Serif
-
گیاهان ظریف و لطیف
-
لوگوهای سیاهوسفید
-
طرح سهبعدی بهجای مسطح
شکلهای هندسی پایه و ساده مانند مربع و دایره
در سال 2022 بهندرت لوگویی با اشکال هندسی پیچیده خواهید دید. روانشناسی اشکال هندسی را در بیزگو بخوانید.
حتی محبوبترین لوگوهای خاص سال 2022 هم از اشکال پیچیده استفاده نکردهاند. مثلاً در طراحی لوگوی گوگل فوتوز (Google photos) از اشکال ساده و رنگی استفاده شده است.
به خاطر سپردن لوگوهای پیچیده کار سختی است و به همین دلیل در سال 2022 تقریباً تمام لوگوها ساده طراحی شدهاند. این تکنیک کمک میکند تا لوگو در ذهن بیننده بماند.
شرکتها و برندهای مختلف میخواهند با جای گرفتن در ذهن بینندگان، آنها را به مخاطبان همیشگی خود تبدیل کنند.
طرحهای عمودی
قبل از سال 2022 تقریباً همه بهصورت افقی لوگو طراحی میکردند، اما سبک جدیدی که در سال 2022 طرفداران زیادی پیدا کرده، استفاده از طرحهای عمودی و باریک است. به این شکل که مثلاً با خطوط و اشکال ساده یک طرح عمودی ایجاد میکنند و زیر آن نام برند یا فروشگاه را با فونتهای جمعوجور مینویسند.
این نوع لوگو معمولاً برای شرکتهای مد، بوتیکها و برندهای بزرگی که به دنبال برتری هستند بسیار مناسب است.
رنگها و گرادیانتهای تیره
استفاده از رنگهای جیغ و تیره هم در سال 2022 خیلی ترند شده و مخصوصاً در مورد تولیدکنندگان محصولات کودک بسیار مورداستفاده قرار میگیرد. این رنگها معمولاً توجه کودکان را جلب میکنند و آنها را به سمت محصولاتی با این لوگوها میکشانند.
برندهای بزرگ و معروف هم در ریدیزاین (طراحی دوباره) لوگوهای خود رنگهای تیره را مدنظر قرار دادهاند. البته رنگ تیره به این معنی نیست که فقط باید از رنگهای مشکی و سرمهای استفاده کنید. شما میتوانید از هر رنگی تیرهترین و اشباعترین آن را انتخاب کنید.
نمادگرایی و مینیمالیسم بهجای رئالیسم
طرحهای مینیمال به طرحهای خطی و ساده گفته میشود که درنهایت یک شکل مفهومی را ایجاد میکنند. این سبک طراحی در همهجا از طراحی لباس گرفته تا طراحی لوگو در سال 2022 کاربرد دارد.
طراحی به شکل لوگو مینیمال و با استفاده از نمادها کاری خلاقانه است که باید با ذهن باز انجام شود. در طراحی مینیمال بیشتر از نمادهای غیرواقعی استفاده میشود و قوانین آن برخلاف رئالیسم است.
خطخطی
یکی دیگر از روشهایی که لوگوهای خاص از آن استفاده میکنند خطخطی و استفاده از خطوط نامنظم است. در سال 2022 دیگر خبری از طرحهای منظم نیست و ظاهراً طرحهای سریع و شکلهایی که به سبکی منحصربهفرد کشیده شدهاند طرفداران بیشتری دارند.
این سبکهای خطخطی و بهاصطلاح دودل آرت (Doodle) بسیار محبوب هستند و برای مثال پیامرسان Line هم در لوگوی جدید خود از خطوط نامنظم استفاده کرده است.
فونت بولد و تو پُر
یکی دیگر از سبکهایی که در لوگوهای خاص دیده میشود استفاده از فونتهای بولد و پررنگ است. لوگوهایی که در آنها فونت به کار رفته است چشم بینندگان را برای چند ثانیه خیره میکنند تا بیننده بتواند متن را بخواند.
لوگوهای Sans Serif هم به لوگوهایی گفته میشود که از فونت Sans Serif در آنها استفاده میشود.
گیاهان ظریف و لطیف
در این لوگوها از عناصری شبیه به گیاهان ظریف استفاده میشود که بهنوعی نشاندهنده محیطزیست هستند. این لوگوها به مخاطبان خود میگویند که محیطزیست را دوست دارند و از آن حمایت میکنند.
بسیاری از کسبوکارهای کوچک و محصولات مربوط به خانمها از این لوگو برای فروشگاه خود استفاده میکنند. این نوع لوگو هیچوقت قدیمی نمیشود و سالهاست که در بین سبکهای خاص طراحی لوگو دیده میشود.
لوگوهای سیاهوسفید
استفاده از رنگ سیاهوسفید در لوگو یک سبک کلاسیک است. به همین دلیل در ابتدا گفتیم که امروزه نمیتوان لوگوهای جدید را از لوگوهای قدیمی تشخیص داد. بسیاری از لوگوهای خاص مانند لوگوی نایک (Nike) از رنگ پسزمینۀ سفید و یک عنصر سیاهرنگ در لوگوی خود استفاده کردهاند.
طرح سهبعدی بهجای مسطح
طرح 3D هم بهعنوان یک سبک جدید طراحی لوگو شناخته میشود که در سال 2022 بسیار ترند شده است. این نوع طراحی باعث میشود تا بیننده با لوگو و برند ارتباطی عمیقتر پیدا کند و به سمت آن برند جذب شود.
نرمافزارهای طراحی لوگوهای خاص
برای اینکه شما هم بتوانید یک لوگوی خاص برای برند، فروشگاه و کسب و کار خود طراحی کنید میتوانید با رعایت ترندهای بالا این کار را انجام دهید. برای طراحی لوگو میتوانید از نرمافزارهای مختلف مانند فتوشاپ و یا سایتهای مختلف مانند بیزگو استفاده کنید.
بیزگو یک سایت طراحی لوگو آنلاین است. شما میتوانید از بین سبکهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم یکی را انتخاب کنید. حتی میتوانید دو یا سه ترند را باهم ترکیب کرده و شروع به طراحی کنید.
نکته مهم این است که برای طراحی لوگو برنامه داشته باشید و آن را سر فرصت و با ذهنی باز انجام دهید.
شاید لوگوهای خاص هم توسط افراد خیلی حرفهای طراحی نشده باشند، اما اگر فرد برای طراحی وقت بگذارد و آن را با دقت انجام دهد میتواند به لوگویی برسد که در جهان به شهرت برسد.
کلام آخر
هیچ حدومرزی برای طراحی لوگو وجود ندارد. شما میتوانید به هر سبکی که دوست دارید لوگوی موردنظر خود را طراحی کنید، اما برای اینکه لوگوی شما خاص باشد و مشتریان را جذب کند بهتر است از سبکهای ترند برای طراحی استفاده کنید. وقتی لوگوی شما به چیزی که مد است شباهت داشته باشد بیشتر توسط مردم پذیرفته میشود.