لوگوی هر شرکتی تاریخچهای دارد که گاهی اوقات داستان به وجود آمدن آن میتواند برای مشتریان جالب به نظر برسد. لوگوی تویوتا از این قاعده مستثنی نیست و این شرکت خودروسازی ژاپنی برای اینکه خودروهای خود را در سطح جهانی به فروش برساند احتیاج به لوگویی داشت که هم تمدن غرب و هم تمدن شرق را به خود جذب کند.
آرم ماشین تویوتا که از سه بیضی تشکیل شده در لایههای پنهانی خود نمادهای جالبی دارد که شاید کمتر کسی به آن فکر کرده باشد. در این مقاله میخواهیم به فلسفه لوگو تویوتا و تاریخچه شکلگیری آن بپردازیم پس با بیزگو همراه باشید.
بیشتر بخوانید: معنی آرم ماشین ها و خودروهای معروف جهان چیست؟
معرفی شرکت تویوتا
شرکت خودروسازی تویوتا یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان است. این شرکت از زمان تاسیس خود یعنی سال ۱۹۳۹ تا به امروز توانسته طیف گستردهای از خودروهای سواری و سنگین را به فروش برساند. این شرکت ژاپنی در سال ۲۰۱۶ توانست بیش از ۸ و نیم میلیون خودرو را به فروش برساند و بیش از ۲.۳ میلیارد دلار به دست آورد.
در طول جنگ جهانی دوم شرکت تویوتا تمام تلاش خود را صرف ساختن کامیونهای ساده کرد تا ارتش چین از آنها استفاده کند. پس از پایان جنگ، این شرکت با چالشهای زیادی دستوپنجه نرم کرد، اما راه خود را به آرامی ادامه داد و در پایان دهه ۱۹۶۰ توانست یک میلیون خودرو به کشورهای دیگر صادر کند.
امروز بیشتر ما شرکت تویوتا را با فروش خودروها، کامیونها و خودروهای شاسیبلند مقرونبهصرفه که بخش بزرگی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دادهاند میشناسیم. از طرفی دیگر این شرکت دومین شرکت پرسود در ژاپن است که پس از شرکت خودروسازی میتسوبیشی قرار دارد. اما آیا تا به حال به این فکر کردهاید که لوگوی تویوتا چه نقشی در موفقیت این شرکت داشته است؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.
آرم ماشین تویوتا
اولین لوگوی تویوتا در یک مسابقه عمومی تشکیل شد. نشان این مسابقه به شکل الماس و به رنگهای آبی و قرمز بود. این اولین لوگویی بود که شرکت تویوتا برای خود انتخاب کرد. این لوگو تا سال ۱۹۸۹ برای شرکت تویوتا استفاده میشد، تا زمانی که شرکت تویوتا به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس خود از لوگوی جدیدش رونمایی کرد.
این لوگو سه بیضی مجزا را نشان میداد که با یکدیگر ترکیبشده بودند که تا به امروز همچنان از این لوگو استفاده میشود. شرکت تویوتا گفته است که طراحان پنج سال برای طراحی و توسعه تغییر لوگو تویوتا وقت گذاشتهاند تا اطمینان پیدا کنند که این لوگو میتواند در بازارهای بینالمللی پذیرفته شود یا خیر.
آرم تویوتا به چه معناست؟
اما ممکن است بسیاری از مردم ندانند که آرم تویوتا به چه معناست؟ موسس شرکت تویوتا یعنی کیچیرو تویودا علاقه بسیار خاصی به نمادگرایی و معانی پنهانی دارد. در نتیجه تصمیم داشت تا از این نمادها در طراحی لوگو شرکت خود نیز استفاده کند. بنابراین میتوان گفت آرم تویوتا کمری و دیگر خودروهای تویوتا نشان از معانی مختلفی مانند قلب مشتری و شرکت دارد و بیضی که بیضی دیگر را در خود جای داده است به معنای کل جهان در اطراف برند تلقی میشود.
تاریخچه لوگو تویوتا
لوگوی تویوتا از زمان تاسیس خود تا به امروز چندین بار دچار تغییرات ریزودرشتی شده است. بنابراین برای اینکه بهتر متوجه این تغییرات شوید تاریخچه لوگو تویوتا را در چندین سال به طور مجزا توضیح خواهیم داد:
از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۹
اولین آرم تویوتا در دهه ۱۹۳۰ طراحی شد. این نوع به شکل الماس و به رنگ سفید و قرمز و با نوشتهای در وسط بود. حروف برجسته که در طراحی این نوع به کار برده شده بود، کاملاً قدرت و حرفهای بودن این برند را به مخاطبان نشان میداد. درباره شکل الماس نیز باید گفت که نمادی از تقارن و تعالی است که این دو مورد برای شرکت تویوتا بسیار اهمیت داشت. رنگهای قرمز و سفید که در طراحی لوگو تویوتا به کار گرفته شده بود نشان از انرژی و عشق داشت.
از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۸
اما در سال ۱۹۴۹ شرکت تویوتا لوگوی دیگری برای خود طراحی کرد که به مدت ۱۰ سال لوگوی رسمی این شرکت محسوب میشد. این لوگوی یک دایره قرمز پر رنگ با طرح کلی سفید و هیروگلیفهای سفید بود که مخفف «تویوتا» بود. این لوگو ظریف، ساده و درعینحال بسیار مدرن بود. در واقع دایره قرمز نمادی است که میتوان آن را برای ژاپنیها بسیار پراهمیت دانست.
از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۹
در این سال اولین لوگو تایپ برای بازار آمریکا طراحی شد. این لوگو نوشته سیاه و سفید و سادهای بود. حروف این نوشته پر رنگ بودند و به نظر میرسد که از فونت Times Nee Roman و Nimbus Roman Japanese Bold برای طراحی آن استفاده شده است. خطوط تمیز و درعینحال ظریفی که در طراحی وکتور لوگو تویوتا به کار برده شده بود کاملاً برازنده این شرکت بود.
از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۸
در این سال فونت نوشته به کار برده شده در آرم ماشین تویوتا تغییر کرد و به sans-serif تغییر یافت. از طرفی دیگر نام شرکت با استفاده از حروف سفارشیسازی شده و به رنگ مشکی اما کمی باریکتر نوشته شده بود. در واقع هدف شرکت تویوتا از ساده کردن خطوط لوگو این بود که برند خود را پیشرفتهتر و مدرنتر نشان دهد.
از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۹
در سال ۱۹۷۸ پالت رنگی لوگوی تویوتا به سفید و قرمز تغییر پیدا کرد. لوگو تایپ هنوز هم در این لوگو استفاده میشد، اما دارای خطوط متعادلتر و پررنگتری نسبت به نسخه قبلی خود بود. نوشته لوگو با فونت sans-serif درجشده بود. اگر چه قرمز رنگ اصلی شرکت تویوتا است، اما امروزه لوگو تایپ آن را میتوان در رنگهای دیگری مانند خاکستری، قرمز، سفید و... نیز مشاهده کرد.
از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۵
نشان بیضی شکلی که امروزه در آرم تویوتا کمری و دیگر خودروهای این شرکت مشاهده میکنید، در سال ۱۹۸۹ طراحی شد. اکثر عکسهایی که در اینترنت از لوگوی تویوتا مشاهده میکنید مربوط به همین طراحی میشود. با دانلود لوگو تویوتا و دیدن جزئیات بیشتر آن متوجه میشود که آرم تویوتا از یک بیضی اصلی افقی تشکیل شده است که دو بیضی روی هم با اندازه کوچکتر دارد.
نکته جالب درباره آنها این است که این بیضیها هر حرفی از این شرکت را تشکیل میدهند که البته واضحترین آن حروف T و O هستند. این لوگو یکی از تأثیرگذارترین لوگوهای خودرو جهان است که در عین زیبایی، آیندهنگر و جاودانه باقی ماند.
از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹
در سال ۲۰۰۵ طراحی مجددی روی لوگو تویوتا انجام شد. نشان گرافیکی قرمز رنگی که بالای حروف قرار داشت، سهبعدی شد و رنگ خود را به نقرهای گرادیان تغییر داد. از طرفی دیگر نشان بزرگتر شد و خطوط نشان حالت پررنگتری به خود گرفتند. به احتمال بسیار زیاد، این مشهورترین لوگوی تویوتا بود که تا به حال طراحی شده است.
از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰
طراحی مجدد لوگوی تویوتا در سال ۲۰۱۹ انجام شد. در این طرح خطوط نماد اصلاح شد و به رنگ سفید بر روی یک مربع قرمز یکدست قرار گرفت. لوگو تایپ جدید مانند نسخه قبلی است اما به دلیل استفاده از رنگ جدید بسیار مطمئنتر و شیکتر به نظر میرسد.
از سال ۲۰۲۰ تا به امروز
در سال ۲۰۲۰ بود که این برند ژاپنی تصمیم گرفت هویت بصری خود را مینیمالتر و سادهتر کند. نتیجه آن این شد که قسمت متن به طور کامل حذف شد و لوگو باقیمانده و خطوط لوگو اصلاح شدند. پالت رنگی جدید لوگوی تویوتا که تکرنگ بود و به رنگ سفید دیده میشد بر روی این لوگو قرار گرفت. از آن روز به بعد لوگو تویوتا دیگر دچار تغییر این نشد و همچنان طرح خود را حفظ کرده است.
بررسی مهمترین عناصر بهکاررفته در لوگوی تویوتا
مانند هر لوگوی دیگری، در طراحی لوگوی تویوتا قطعاً عناصر مهمی به کار رفته است که باید حتماً مورد بررسی قرار گیرد. این عناصر شامل نماد، رنگ، فونت و... است که در ادامه بیشتر آنها را بررسی خواهیم کرد:
نماد
نماد یا معنی لوگو تویوتا برای مشتریان شرقی متفاوت از مشتریان غربی است. در نتیجه برای اکثر افراد ژاپنی و ساکنان کشورهای همسایه با ژاپن، بیضی کوچکتر در واقع نمادی از قلب مشتری و بیضی دوم قلب این شرکت است. بزرگترین بیضی که در این لوگو وجود دارد در واقع نشاندهنده امکانات بیحدوحصر ارائه شده برند تویوتا برای هر دو قلب است. ازآنجاییکه تقاطعهای متقابل و خطوط در طراحی آرم تویوتا اهمیت زیادی دارد بنابراین میتوان آن را نماد روابط قوی و سودمند بین شرکت و مشتری دانست.
فونت
فونت به کار رفته در آرم ماشین تویوتا در اولین قدم با در نظر گرفتن دسترسی به بازار بینالمللی طراحی و توسعه یافت. بر اساس این طرحها، فونت به کار برده شده در این لوگو باید با تمدن غرب مطابقت داشته باشد و درعینحال به مقدار کافی معتبر و قابلاعتماد تلقی شود.
رنگ
در حال حاضر رنگ لوگوی تویوتا نقرهای متالیک است. بااینحال این رنگ همیشه به این صورت نبوده و تغییراتی داشته؛ در نتیجه در دورههای مختلف تاریخ، این لوگو حتی رنگ قرمز را هم به خود دیده است. از آنجایی که تغییرات همیشه برای برندهای مختلف ضروری است، این برند در نهایت رنگ لوگوی خود را به نقرهای تغییر داد.
سخن پایانی
حتی اگر یکبار در اینترنت جستجو کرده باشید و عکس لوگو تویوتا را مشاهده کرده باشید، به آسانی متوجه خواهید شد که آرم ماشین تویوتا در حال حاضر چقدر پر قدرت، هدفمند و جذاب به نظر میرسد. اما این لوگو برای اینکه به زیبایی امروزه خود دست پیدا کند و برای اینکه مشتریان بتوانند بلافاصله این برند را با دیدن لوگویشان تشخیص دهند، نمادهای بصری خلاقانه را با نام برند خود ترکیب کرد. در این مقاله درباره لوگوی تویوتا صحبت کردیم تا بیشتر با تاریخچه و نحوه شکلگیری این لوگو آشنا شوید.