برندسازی و طراحی لوگوی پولساز بخش مهمی از هویت یک شرکت است. لوگوی شرکت باید چکیده و ماهیت آنچه شرکت هست و انجام میدهد باشد. در واقع لوگو یک نماد، ایده و مجموعهای از اطلاعات است. اهمیت طراحی لوگو از خیلی قبل شناخته و تبدیل به صنعتی پولساز شده است.
شرکتها حاضرند برای تهیهی لوگوی بهیاد ماندنی که کاملا نشاندهندهی تجارت و کسب و کار آنها باشد، تلاش و هزینهی زیادی را صرف کنند. حتما تعجب می کنید اگر بشنوید که بعضی از شرکتهای معروف دنیا برای طراحی لوگوی خود چقدر هزینه کردهاند.
عقل سلیم به شما میگوید که هر چهقدر پول بیشتری خرج کنید، لوگوی بهتری خواهید داشت. در حالیکه تعداد زیادی لوگوی نمادین از شرکتهای معروف در دنیا وجود دارند که به شعار «با پول میتوانی بهترین را بخری» اعتقادی ندارند.
صرف نظر از این که چقدر وقت و هزینه برای یافتن کلمات مناسب میکنید که بیانگر شرکت شما باشند و مشتریان جدید را جذب کنند، این هویت برند تجاری است که بیشتر توجه مردم را جلب میکند. بههمین دلیل داشتن طراحی لوگوی پولساز برای شرکت شما، چه استارتاپ باشد چه یک شرکت چند ملیتی، خیلی مهم است.
لوگو فراتر از تعدادی رنگ، شکل و حروف است. لوگو بخشی از کارت ویزیت شرکت است و میتواند موانع زبانی و فرهنگی را از سر راه بردارد. لوگو و برند شرکتهای بزرگی مثل نایک، مکدونالد و کوکا کولا را درنظر بگیرید.
آنها در سراسر جهان حضور دارند و حتی اگر متنی نداشته باشند، مردم بهخوبی آنها را میشناسند. همه از روی لوگوی این شرکتها میدانند که شرکت قرار است چه چیزی را تحویل دهد و آنها هم برای پولی که میدهند قرار است چه چیزی بخرند. داشتن لوگوی مناسب می تواند تفاوت اساسی در موفقیت و عدم موفقیت ایجاد کند.
در این مقاله میخواهم ۶ لوگوی پولساز جهان را به شما معرفی کنم که با طراحی ساده اما بهیاد ماندنی خود را از بقیه متمایز ساختهاند.
۱ – جیپی مورگان چیس (JPMorgan Chase)
اولین لوگوی پولساز جهان متعلق به یکی از بزرگترین موسسات مالی جهان به نام جیپی مورگان چیس با دارایی به ارزش ۲.۳۵ هزار میلیارد دلار است که معتبرترین بانک جهان بهشمار میرود. همچنین ششمین شرکت بزرگ دولتی در جهان است؛ بنابراین نیازی به گفتن نیست که جیپی مورگان شرکتی مقتدر و بانفوذ است.
طراحی لوگوی این شرکت خیلی خوب گویای کار و هدف این شرکت است. چاپ ساده، با حروف بزرگ و استفادهی حداقلی از گرافیک، به خوبی این پیام را انتقال میدهد که «اگر در پرداخت تاخیر کنید، با جریمهی دیرهنگام آنچنان ضربهای به شما میزنیم که سریع دورسرتان بچرخید.»
۲ – اپل (Apple)
یکی از مطرحترین و شناختهشدهترین لوگوهای پولساز در جهان بهشمار میرود. با سرمایهگذاری استیو جابز و استیو وزنیاک، اپل اکنون ثروتمندترین شرکت لوازم الکترونیکی و سرگرمی در جهان است.
این شرکت تولید کنندهی مکبوک، آیپد، آیپد ایر، لوازم جانبی آیفون و آیپد و خیلی چیزهای دیگر است. اپل الهامبخش تمام رویاپردازان بوده است تا به دنیای یکپارچهای از فناوری که بدون سیم کار میکند، فکر کنند. امروز اپل نمادی از تغییر، نوسازی و موفقیت است.
مردم روزها در بیرون فروشگاههای اپل چادر میزنند تا اولین خریدار محصول جدید این شرکت باشند. اولین باری که لوگوی سیب گاز زده را دیدیدم، سال ۱۹۷۶ بود. در طی چهل سال اخیر، طرح لوگوی سیب همان است و فقط رنگ آن تغییر کرده است. از همه مهمتر، کیفیت، خدمات و سبک این برند در طول این چهار دهه هیچ تغییری نکرده است.
۳- والمارت (Walmart)
والمارت در سال ۱۹۶۹ شروع بهکار کرد که خیلی زود در فروشگاههای تخفیف، هایپرمارکتها و فروشگاههای مواد غذایی در سراسر آمریکا شناخته شد. در حال حاضر والمارت نقش مهمی در تجارت الکترونیکی جهان نیز ایفا میکند. این برند بیشتر از یازده هزار فروشگاه در سراسر دنیا دارد که بیش از ۴۸۰ میلیارد دلار درآمد دارند.
لوگوی والمارت در طول چهل سال شش بار عوض شد. اولین لوگوی این برند یک طرح ساده بود که به زیبایی آن توجهی نشده بود.
لوگوهای بعدی با اضافه شدن رنگ، ستاره و خط تیره به آنها، شیکتر و زیباتر شدند. رنگ لوگوی فعلی یک آبی روشن برای قلم سادهای است که نان «والمارت» با آن نوشته شده است و رنگ زرد روشن که انتهای نام شرکت برق میزند. لوگوی جدید این شرکت حس آشنایی و اعتماد بهنفس را به تمام مشتریان جهان انتقال میدهد.
۴- آمازون (Amazo)
به لطف سایت آمازون، میتوانیم هر چیزی را که در کرهی زمین وجود دارد در این سایت پیدا کنیم و بخریم و ۴۸ ساعت دیگر جلوی در خانه تحویلش بگیریم. مدیران این سایت هر چیز غیرممکنی را ممکن کردهاند.
این سایت چگونه خدمات و اصول کسب و کار خود را به مشتریان نشان میدهد؟ بله با طراحی لوگویی که شبیه یک مشتری خوشحال است (شکلک خنده) و یک فلش در لوگو که از A تا Z را نشان میدهد و منظورش این است که خدمات آنها بسیار گسترده است و شامل همه نوع کالا میشود. لوگوی آمازون یکی دیگر از ۶ لوگوی پولساز جهان است.
سایت آمازون ابتدا بهعنوان یک کتابفروشی کوچک دیجیتال با طراحی یک لوگوی کم ارزش و عجیب شروع بهکار کرد. طرح لوگو یک حرف A نیمه شفاف بود که در زیر آن کلمات «بزرگترین کتابفروشی زمین» نوشته شده بود.
خیلی زود در سال ۱۹۹۸، آمازون کار خود را در حوزهی موسیقی و کتاب و بیشتر بهعنوان یک سایت تجارت الکترونیک گسترش داد. لوگوی آن زمان شبیه به همین لوگویی است که امروز میبینیم. در سال ۲۰۰۰، آمازون لوگویی را طراحی کرد که تقریبا مشابه مدل فعلی است و با یک آرم زرد در زیر آن کامل میشود.
۵- فیسبوک (Facebook)
حتی اگر در غار هم زندگی میکنید، فیسبوک نیازی به تعریف ندارد. هنوز هم یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی است که امکان مکالمهی مستقیم و بازاریابی در رسانههای اجتماعی را فراهم میکند و روزانه خبرهای داغی را به اشتراک میگذارد. گرچه این شرکت در اتاق خواب مارک زاکربرگ راهاندازی شد، در ابتدا «The Facebook» بود. زاکربرگ حرف تعریف «The» را از لوگوی این برند حذف کرد و سپس آن را تبدیل به یک طرح ساده و در عین حال ظریف سفید و آبی کرد. و بهدنبال آن موفقترین شبکهی اجتماعی تمام دوران شد.
لوگوی فیس بوک به این دلیل معروف و محبوب است چون بهمحض دیدن آن قابل تشخیص است. حتی در سال ۲۰۱۵ هم که این لوگو را دوباره طراحی کردند، عناصر اصلی را نگه داشتند و فقط تغییرات جزیی در سبک آن ایجاد کردند تا مطمئن شوند که نام تجاری خود را دست نخورده نگه داشتهاند.
۶ - جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson)
حتما جملهی «سری که درد نمیکنه، دستمال نبند» را شنیدهاید. این جمله در مورد لوگوی شرکت جانسون اند جانسون، صدق میکند. این شرکت یکی از رهبران و پیشروان بزرگ جهان در صنعت تجهیزات پزشکی، کالاهای دارویی و مصرفی بستهبندی شده است. در واقع به این معنی است که اگر چیزی درست کار میکند و در شرایط خوبی است، دلیلی ندارد تغییرش دهید.
جانسون اند جانسون یکی از ۶ لوگوی پولساز جهان است که براساس امضای یمز وود جانسون، از بنیانگذارن اصلی این شرکت ساخته شده است. گرچه صاحبان این شرکت هیچ امتیازی برای خلاقیت و نوآوری دریافت نمیکنند (چه کسی ۱۰۰ سال طرح لوگوی خود را تغییر نمیدهد؟!!) اما این واقعیت که آنها این همه سال لوگوی خود را ثابت نگه داشتهاند، نشاندهندهی شناخت زیاد مشتریان این برند در بازار است.
خب، لوگوی شرکتهای برتر و ثروتمند دنیا چه چیزی به ما یاد میدهند؟
شما بهعنوان یک کارآفرین (که مطمئنم کارآفرین موفقی هستید اما هنوز برای قرار گرفتن در فهرست بالا زود است) از لوگوهای شرکتهای مختلف چه درسی میتوانید بگیرید؟
به آنچه که لوگو میخواهد در مورد برند شما بگوید فکر کنید. شما میخواهید که لوگو، نشاندهندهی هویت شرکت شما باشد؟ بنابراین باید مثل لوگوی جی.پی مورگان چیس فریاد اقتدار و بزرگی را سر دهد.
بسیاری از شرکتهای موجود در این فهرست مثل اپل، جانسون اند جانسون و فیسبوک از ابتدا تا به امروز تغییرات جزیی داشتهاند. و حتی وقتی هم تغییرات مهمی ایجاد کردند، هم راستا با لوگوی اصلی بوده است. اول باید بدانید که چه چیزی برای شما خوب است. افراد جذب لوگوی شما میشوند و آن را کنار نام برندتان میگذارند و اگر بتوانید آن لوگو را ثابت نگه دارید، با گذشت زمان شناختهشدهتر میشوید.
برای طراحی لوگوی پولساز و حرفه ای مناسب کسب و کار خود به لینک زیر مراجعه کنید :
طراحی لوگو آنلاین