هدف از داشتن یک لوگو اینست که برند شما را برای مخاطبان نشان دهد. در واقع لوگو باعث تمایز شما از دیگران میشود. وقتی کسی به آرم نگاه میکند، باید بتواند دو چیز را آن دریابد: اگر قصد خرید محصول و یا دریافت خدمات را دارید، اصول طراحی لوگو باید به نحوی باشد که او را برای این کار ترغیب کند. طراحی لوگو رستوران هم مثل سایر برندها اصولی دارد که برای طراحی باید مدنظر داشته باشید.
اصول و قواعد طراحی لوگو برای رستوران
طراحی لوگوی رستوران برای کسانی که با این روند آشنایی ندارند، فرآیندی طاقت فرساست. طراحی آرم باید با دانش، تجربه و یک برنامه مشخص انجام شود. اگر میخواهید برای رستوران خود یک لوگوی زیبا و اغواگر طراحی کنید، دانستن اصول طراحی گرافیک شرط اصلی است. همچنین باید اصول طراحی گرافیک را هم بلد باشید. سپس مشخص کنید مشتری شما کیست؟ چه میخواهد و شما قصد دارید با لوگو به او چه بگویید.
برای مثال یک رستوران که فقط غذاهای دریایی طبخ میکند، میتواند یک لوگو به شکل ماهی طراحی کند تا پیام خود را به سادگی به مشتریان منتقل کند. وقتی بدانید با چه هدفی و برای چه کسانی قرار است لوگو رستوران طراحی کنید، کار تا حدودی راحت میشود.
به طور کلی باید با ویژگیهای لوگو رستوران آشنایی کافی داشته باشید. برای این کار قوانین و اصولی وجود دارد که عبارتند از:
رعایت سادگی در طراحی لوگو رستوران
سادگی همان چیزی است که به یک آرم کمک میکند تا در برابر چالشهای زمان بایستد و کار را برای آن تکرار و آسان میکند. شاید بپرسید سادگی یعنی چی؟ اگر قرار است برای رستوران لوگویی طراحی شود، باید تا حد ممکن واضح و قابل فهم باشد. به طوری که بیننده فلسفه و پیام طراحی این آرم را در چند ثانیه اول درک کند.
برای مثال لوگوی NIKE ساده و خردمندانه طراحی شده است. دو خط تایید و با یک رنگ به سادگی به تصویر کشیده شده است.
انتخابهای متناسب در حروفچینی، انتخاب بهتری رنگ و گرافیک برای این مرحله از طراحی لوگو رستوران بسیار مهم است. آیا آرم شما از چندین سایه، تصویر، قلم، نامه با هم درست میشود؟ اگر برای طراحی لوگوی رستوران از چند عنصر فعال استفاده میکنید، آرم شلوغ و از سادگی دور میشود.
فضای سفید را فراموش نکنید. برای اینکه لوگو سادهتر به نظر برسد، باید بخشی از آن سفید باشد. سادگی به استفاده عالی از فاصله نیاز دارد. عناصری که در طراحی استفاده میشوند، باید با رنگ سفید یک نفس آرام بکشند تا این قسمتها برجسته تر به چشم بیننده برسند.
داشتن اصالت
دومین معیار مهم برای طراحی لوگو برای رستوران داشتن تمایز است. اگر قرار باشد لوگوی سایر برندها را کپی کنید، دیگر در ذهن مشتریان ماندنی نخواهید بود و شما را با دیگر برندها اشتباه میگیرند. برای ماندگار شدن لوگو رستوران باید تفاوتها را درنظر بگیرید.
به تمام لوگوهای فراموش نشدنی که در حافظه شما ذخیره شده است، فکر کنید. برای مثال لوگوی مک دونالد به عنوان یکی از رستورانهای معروف دنیا که با حرف m دیده میشود، در ذهن مشتریان به خوبی هک شده است. یکی از دلایل ماندگار شدن این برند، تفاوت آن با سایر لوگوهاست. در واقع باید با اولین نگاه، مخاطب جلب لوگو شود.
یک طراحی لوگو منحصر به فرد، یک مفهوم طراحی منحصر به فرد را میطلبد. این همان نکته مهم در طراحی لوگو برای رستوران است. هنرمند با ایدههای عالی و درک صحیح از نظرات مشتریان، آن را در نظر میگیرد. یک طراح گرافیک ماهر میتواند با در نظر گرفتن تمام این ملاحظات، لوگوی رستوران را کامل جدید، متمایز و اصیل طراحی کند.
تطبیق پذیری
لوگوی رستوران وظایف زیادی را برعهده دارد. این آرم برای همه محصولات، تابلوهای تبلیغاتی فروشگاه، تبلیغات دیجیتال و موارد دیگر استفاده میشود. بنابراین زمان طراحی لوگو برای رستوران باید همه این موارد را درنظر داشته باشید. یک آرم باید متنوع و سازگار باشد و بتوانید آن را برای هر جایی استفاده کنید. حتی شاید لازم باشد آن را روی ظروف غذاخوری رستوران هم چاپ کنید. بنابراین باید به خوب بودن آن از هر نظر توجه کنید.
قاعده کلی این است که لوگو با هر رنگ و زمینهای مناسب باشد. یعنی اگر زمینه سیاه یا سفید شد، هیچ تاثیری بر روی آرم نداشته باشد.
مقیاس پذیری آرم رستوران
یکی از ویژگیهای لوگو رستوران داستن مقیاس پذیری است. یعنی اگر قرار باشد آن را کوچک و یا بزرگ کنید، باید قدرت انتقال پیامش را حفظ کند. آیا میتوانید این لوگو را بر روی یک تابلوی تبلیغاتی غول پیکر و یا یک بنر کوچک در سایت تبلیغاتی قرار دهید؟ آرم نمایندگی برند رستوران را برعهده دارد که باید با هر مکانی مقیاس پذیر باشد و کوچک یا بزرگ شدن روی انتقال پیام آن تاثیر نگذارد.
برای مثال وقتی لوگوی رستوران را روی کارت ویزیت منتشر میکنید، باید همچنان خوانا باشد. اگر جزئیات زیادی را در لوگو قرار داده باشید، کوچک شدن بیش از حد باعث ایجاد مشکل در دریافت پیام لوگو میشود.
برای مقیاس پذیری لوگوی رستوران، طراح باید لوگو را در قالب وکتور (تصاویر پیکسی و برداری) ایجاد کند. فایلهای برداری با در نظر گرفتن کوچک سازی ایجاد میشوند.
رعایت اصل تعادل و نسبت
یک نکته بسیار مهم در زمان طراحی لوگو برای رستوران درنظر گرفتن دو اصل تعادل و نسبت است. انسان ذاتا طرحهای متعادل را زیباتر میبیند. یک طراحی متناسب باعث ایجاد تعادل در بین عناصر مختلف یک لوگو خواهد شد.
تناسب به وزن هر یک از عناصر سازنده آرم رستوران اشاره دارد. از منظر عملی، نسبتهای مناسب، لوگوی شما را کامل میکند و باعث میشود مخاطب معنای آن را سریع تر درک کند.
آرمهای متقارن از طریق عناصر وزنی برابر با هم تراز شده اند. به طوری که عناصر در دو طرف یک خط مرکزی متعادل میشوند. از طرف دیگر، لوگوهای نامتقارن نیز میتوانند متعادل شوند که این به هنر طراح لوگو بستگی دارد.
نداشتن محدودیت زمانی
وقتی قرار است برای رستوران خود لوگو طراحی کنید، باید به سراغ طرحی بروید که گذشت زمان باعث قدیمی شدن آن نشود. یک آرم خود در طی ده سال به همان اندازه گذشته زیبا و جذاب به نظر میرسد. هنگام طراحی آرم خود از تن دادن به مدهای کوتاه مدت خودداری کنید و به دنبال عناصر کلاسیک باشید. برای مثال به لوگوی هما (شرکت خط هوایی ایران) نگان کنید که در آن از یک مرغ افسانهای در ادبیات باستان استفاده شده است و همین عامل ماندگاری لوگو را افزایش داده است.
در این مورد آرمهای حماسی به دلیل اینکه به اصول و قواعد آرم توجه دارند، زیباتر به نظر میرسند.
توجه به رنگ لوگو
یک المان بسیار مهم در زمان طراحی لوگوی رستوران توجه به رنگ آن است. همانطور که پیشتر هم گفتیم رنگ لوگو باید به شکلی باشد که بتواند آن را با هر زمینهای تنظیم کنید. شاید لازم باشد لوگوی رستوران را روی تیشرت با رنگهای متنوع بزنید. بنابراین رنگ لوگو باید به نحوی باشد که در رنگ زمینه گم نشود. از سوی دیگر رنگ را از نوعی انتخاب کنید که در چند ثانیه اول نگاه بیننده را به سمت خود جلب کند.
منبع:
99designs