لوگو اپل و داستانی که در پشت آن قرار دارد

آنچه در این مقاله میخوانید
    لوگو اپل و داستانی که در پشت آن قرار دارد

    چه یک طراح باشید و یا یک فرد عادی، ممکن است باز هم به یک لوگو نیاز داشته باشید. در بین برندهای مطرح دنیا، لوگو اپل شهرت بیشتری دارد. در این آرم نکات بسیار زیادی برای یادگیری وجود دارد. شاید اگر طراحان موفق این نکات را بدانند، بهتر بتوانند آرم مورد نظرشان را طراحی کنند. در این مطلب سعی داریم ضمن اشاره به تاریخچه لوگوی اپل، معنی، داستان و روند آن را در گذر زمان برایتان بیان کنیم.

    ما آرم‌‌‌‌‌های زیادی را از نظر خلاقیت و نوآوری بررسی کرده‌ایم. اما در میان نسخه‌های مختلف، داستان و رمز و رازهای پشت لوگو اپل جذابیت بیشتری دارد.

    لوگوی اپل

    لوگو اپل چطور ایجاد شد؟

    لوگو اپل یک لوگو تصویری قلمداد می‌شود. این تصویر برند برای اولین بار در سال 1976 توسط رونالد وین (سومین بنیانگذار شرکت اپل) طراحی شد. او این کار را به آیزاک نیوتن مرتبط کرد. البته در همان ابتدا شباهت زیادی به یک نقشه و قصه‌گویی هنری داشت. به طوری که مخاطب می‌توانست جزئیات در آن را به یک داستان تبدیل کند. در این طرح اولیه، رونالد وین، نیوتن را در حالت نشسته زیر درخت کشیده است و یک سیب هم در بالای سر او قرار دارد. گویی سیب در حال افتادن است و یک اتفاق غیرمنتظره هم خواهد افتاد.

    تاریخچه لوگوی اپل

    لوگو اپل در گذر زمان

    اما لوگوی برند اپل در گذر زمان تغییرات زیادی کرده و دلیل آن هم واضح است. اولین لوگوی طراحی شده برای چسباندن بر روی محصولات دیجیتالی مناسب نبود. استیو جابز و تیمش تصمیم گرفتند طرح جدیدی را جایگزین کنند. به همین دلیل به سراغ یک طراح معروف رفتند.

    راب جانوف (Rob Janoff) همان فردی بود که استیو جابز و تیمش به دنبال او بودند. او بعدها گفته بود که با یک طوفان فکری زیاد و بحث با تیم شرکت اپل، سرانجام به سراغ یک سیب گاز زده رفت. او درخت و نیوتن را از نقاشی که نامش را لوگو گذاشته بودند، حذف و فقط یک سیب را انتخاب کرد.

    اما دلیل این کار چه بود و چرا یک سیب گاز زده را به عنوان لوگوی شرکت اپل انتخاب کرد؟ راب جانوف در پاسخ به ابهامات و سوالات گفته بود: «چون سیب و گیلاس از نظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند و فقط اندازه‌های آن‌ها با هم تفاوت دارد، من آن را گاز زده طراحی کردم تا مخاطب تشخیص دهد این لوگو، گیلاس نیست و یک سیب است.»

    لوگوی رنگی اپل

    انتخاب رنگ لوگو یکی دیگر از چالش‌هایی بود که کوپرتینویی‌ها با آن دست‌وپنجه نرم کردند. وقتی راب جانوف این آرم را طراحی کرد، چند رنگ را برای آن درنظر گرفت. به طوری که در سال 1977 لوگوی این کمپانی از 7 رنگ تشکیل شده بود که از آبی شروع می‌شد و به رنگ سبز می‌رسید.

    وقتی محصولات اپل راهی بازار شدند، واکنش زیادی در برابر این برند دیده نمی‌شد. شاید همین موضوع بود که استیو و سایر همکارانش را به فکر تغییر در لوگو اپل انداخت. آن‌ها دقیقا 21 سال بعد (1998) تصمیم گرفتند تغییراتی را بر روی رنگ تصویر برندشان ایجاد کنند.

    کار آن‌ها چیزی نبود جز اینکه رنگ‌ها را از بین بردند و سیب گاز زده را به طور کامل سیاه کردند. این بار البته اپل دیگر کاملا شبیه به سایه یک سیب گاز زده شده بود. اما باز هم مدیران اپل از این وضعیت برند رضایت زیادی نداشتند.

    لوگوی رنگی اپل

    لوگو اپل خاکستری در سال 2001

    اگرچه درحال حاضر لوگوی اپل به عنوان یکی از 6 لوگوی پولساز در جهان شناخته می‌شود اما این شرکت در ابتدای فعالیتش چندان معروف و مشهور نبود. اما وقتی به شهرت نسبی رسید و محصولاتش توانست بخشی از بازار دیجیتال را به خود اختصاص دهد، در تصویر برند هم تغییراتی ایجاد شد. مدیران برند این بار تصمیم گرفتند برندشان را سه بعدی کنند تا بیشتر در خاطر و ذهن طرفدارانشان باقی بماند. حالا این سیب گاز زده از رنگ سیاه یکدست به خاکستری سه بعدی متمایل شده بود. این اتفاق درست 3 سال بعد از تغییرات قبلی افتاد.

    لوگوی سه بعدی اپل

    تغییر لوگوی اپل در سال 2007

    در سال 2007 تغییرات دیگری بر روی این لوگو ایجاد شد. این تغییر اگرچه چندان محسوس نبود، اما تصویر برند را کامل سه بعدی کرده بود. ایجاد یک خط سه بعدی در وسط سیب، روشن کردن لبه‌های آن و ایجاد تغییرات کم در برگ باعث شده بود تا لوگو شباهت زیادی به فلز پیدا کند. مخاطب با نگاه کردن به این لوگو، تصور می‌کرد که یک جسم فلزی (استیل) در مقابل او قرار دارد.

    داستان لوگوی اپل

    لوگو اپل در حال حاضر

    البته تغییرات اپل بر روی لوگو به سال 2007 محدود نشد. زمانی که گوشی‌های آیفون و آیپدها و لپ‌تاپ‌های اپل بازار دنیا را قبضه کرده بودند، دیگر اپل نیازی به خودنمایی برای دیده شدن بیشتر نداشت. حالا به سراغ طرح‌های ساده‌تری می‌گشت تا لوگویش راحت‌تر توسط طرفدارانش پذیرفته شود. این بار تغییرات، تصویر برند را به یک طرح خاکستری رنگ تبدیل کرده بود.

    اگرچه طرح جدید نسبت به موارد قبلی ساده‌تر بود، اما همچنان جذاب است و برای بسیاری از طرفدارانش در دنیا به عنوان یک لوگوی منحصر به فرد شناخته می‌شود.

    آرم کمپانی اپل

    چه داستانی در پشت سیب است؟

    هنوز مشخص نیست که چرا استیو جابز و همکارانش به سراغ یک سیب رفتند و چرا اسم شرکت‌شان را اپل گذاشتند. با این حال داستان‌های عجیب و غریب زیادی در این رابطه وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد ضمن خواندن سرگذشت لوگو اپل در گذر زمان دلیل انتخاب آن را هم از چند زبان بشنوید.

    1) نسخه تورینگ از طراحی لوگو اپل

    یک داستان به تورینگ (ریاضیدان بزرگ بریتانیایی) اشاره دارد. او در زمینه علوم کامپیوتر موفقیت‌های زیادی را بدست آورد و فناوری AI را هم پیش‌بینی کرده بود. با این حال به دلیل همجنسگرایی مجبور به خوردن یک سیب سمی شد. وقتی دو کارآفرین شرکت استنفورد به دنبال لوگویی برای شرکت‌شان بودند، فکر می‌کنند شاید لازم باشد به این ریاضیدان هم توجهی داشته باشند.

    البته این داستان توسط راب جانوف رد شد.

    2) نسخه نیوتن از طراحی لوگو اپل

    سومین داستان سرگذشت لوگو اپل در گذر زمان به نیوتن مرتبط شده است. بسیاری معتقدند که راب جانوف از همان طرح اولیه در طراحی آرم اپل استفاده کرده‌ است (نیوتن در زیر درخت سیب). اما راب این مورد را هم تکذیب کرده است.

    3) داستان آدم و حوا ایده طراحی لوگوی اپل

    داستان معروف دیگر از طراحی این لوگوی دوست‌داشتنی به داستان حوا و آدم ربط داده شده است. وقتی این زن و مرد میوه ممنوعه را که همان "سیب" باشد، خوردند، دانش بشری درباره خیر و شر ایجاد شد. اما راب جانوف به عنوان طراح این لوگو باز هم آن را جعلی و شایعه خوانده است. او تاکید زیادی دارد که سیب گاز زده در واقع برای تمایز سیب از گیلاس ایجاد شده است.

    استیوجابز

    نظر استیو جابز

    با وجودی که یک شایعه دیگر در مورد فلسفه ایجاد لوگو اپل وجود دارد، اما استیو جابز در حرف‌هایش گفته بود چون به سیب علاقه دارد، این طرح را انتخاب کرده است. اما جالب است بدانید او از همان ابتدا با نقاشی رونالد وین (همکارش) برای لوگوی شرکت مخالفت کرد.

    به همین دلیل خواستار تغییر لوگو اپل در گذر زمان بوده است. زیرا فکر می‌کرد لوگوی اولیه یا همان نقاشی (نیوتن در زیر درخت) نمی‌تواند به درستی با مخاطبان ارتباط برقرار کند. او به دنبال نمادی ساده، قابل درک و جذاب بود که راب جانوف به این خواسته‌اش پاسخ مثبت داد.

    منبع:

    designevo.com

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط