اصول طراحی لوگو مواد غذایی

آنچه در این مقاله میخوانید
    اصول طراحی لوگو مواد غذایی

    هر برند و کسب و کاری قبل از اینکه شروع به فعالیت کند، باید به فکر طراحی یک لوگو خاص برای خود باشد. حتما می‌دانید لوگو، آرم، علامت یا نماد تجاری است که هویت مشاغل و اهداف آن‌ها را به مخاطب نمایش می‌دهد و موجب می‌شود که نام برند در ذهن مشتریان ثبت شود.

    از این رو داشتن تصویر برند یا علامت تجاری اهمیت بسیار زیادی داشته و زمینه ساز رشد و پیشرفت کسب و کارها می‌شود. شرکت موادغذایی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

    لوگو مواد غذایی

    لوگو مواد غذایی باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند خیلی زود پیام خود را به مخاطبان انتقال دهد. از سوی دیگر توانایی آشنا کردن مشتریان با کسب و کارها را نیز داشته باشد. در واقع طرح لوگو مواد غذایی موجب ایجاد ارتباط بین شرکت و مخاطبان می‌شود. پس با این حساب می‌توان گفت تصویر برند مواد غذایی اولین رابط شما و مردم است. به این صورت که ابتدا مصرف‌کنندگان با آن برخورد کرده و سپس اقدام به خرید می کنند.

    امروزه رقابت تنگاتنگی بین شرکت‌های موادغذایی وجود دارد و روز به روز نیز به تعداد این شرکت‌ها افزوده می‌شود. در نتیجه شرکتی که بتواند با طراحی لوگو مواد غذایی زیبا و چشم ‎نواز بر ذهن مخاطب تاثیر گذاشته و ماندگار شود، در این بازی برنده است. در ادامه مقاله شما را با نکاتی که طراحی لوگو برای مواد غذایی را امکان‌پذیر می‌کند، آشنا می‌کنیم.

    اصول طراحی لوگو مواد غذایی

    برای طراحی لوگوی خوب این توصیه ها را مدنظر داشته باشید:

    نقاشی بکشید

    اولین کار برای ایجاد طرح لوگو مواد غذایی نقاشی کشیدن است. این کار باعث می‌شود ایده‌های خلاقانه شما به روی کاغذ آمده و با کنار هم قرار دادن آن‌ها، نهایتا بتوانید آنچه را که در مغزتان می‌گذرد، به صورت یک طرح بسیار زیبا پیاده کنید. نقاشی کردن، کیفیت و کارایی لوگو مواد غذایی شما را بالاتر می‌برد.

    طرح لوگو مواد غذایی

    هدف خود را مشخص کنید

    طراحی لوگو هر برندی از جمله مواد غذایی باید به گونه‌‌ای باشد که هدف و پیام شرکت را به آسانی در ذهن مخاطب برساند. در نتیجه قرار دادن انواع رنگ، المان، فونت، اشکال و ... به طور بی هدف، ممکن است آنچه که انتظارش را دارید، ایجاد نکند.

    بازی با رنگ‌ها 

    رنگ‌ها جزء ابزارهایی هستند که تاثیر مستقیمی بر روی احساسات افراد داشته و حس خوب یا بد را در آن‌ها زنده می‌کنند. از این‌رو هنگام انتخاب رنگ لوگو مواد غذایی باید به روانشناسی هر کدام دقت کنید. نهایتا رنگی را که با هدف شما هم خوانی داشته و کیفیت مطلوب مواد غذایی شما را نشان می‌دهد استفاده کنید. هر یک از رنگ‎ها مفهوم خاصی را با خود به همراه دارند که عبارتند از:

    • رنگ قرمز نماد شوق، سلامتی و اشتیاق است از این رو در بیشتر برندهای محصولات غذایی دیده می‌شود.
    • استفاده از رنگ نارنجی، در لوگو صنایع غذایی بیشتر مربوط محصولات نوشیدنی است.
    • رنگ سبز نشان دهنده ارگانیک و طبیعی بودن محصولات غذایی است.
    • رنگ قهوه ای را بیشتر برای محصولاتی که کاشته می‌شوند و با محیط زیست در ارتباط هستند، انتخاب می‌کنند. مانند بسته بندی انواع حبوبات. البته برای جلب توجه بیشتر رنگ‌های سبز و زرد نیز با این رنگ ترکیب می‌شوند. همچنین شرکت‌هایی که در زمینه تولید شکلات و کاکائو فعالیت دارند، بیشتر از این رنگ در طرحی لوگو برند خود کمک می‌گیرند.
    • رنگ زرد جزو پرکاربردترین رنگ‌ها در لوگو صنایع غذایی است. درخشنده بودن رنگ زرد انرژی و شادی به مخاطب داده و او را به خرید ترغیب می‌کند.
    لوگوهای معروف مواد غذایی

    ماندگاری بالای

    اگرچه می‌توان با استفاده از جزییات زیبا ظاهر متفاوتی به لوگوی برند خود بدهید، اما به این نکته هم توجه کنید که این جزییات بعد از یک مدت از مد افتاده و دیگر برای مخاطب جذاب نیستند. همچنین تغییر مداوم لوگو موجب کاهش اعتبار برند می‌شود. در نتیجه بهتر است تصویر برندی داشته باشید که حداقل 5 سال نیاز به تغییر نداشته باشد.

    مقیاس لوگو

    بر روی تمام محصولات غذایی آرم برند نیز چاپ می‌شود. این بسته ‎بندی‌ها ابعاد بزرگ و کوچک دارند. گاهی همان علامت تجاری بر روی بیلبورد چاپ شده و نظر مخاطبان را جلب می‌کند. در نتیجه لوگو باید به گونه ‎ای طراحی شود که هنگام چاپ در مقیاس‌های گوناگون همچنان واضح و قابل خواندن باشد.

    اشکال ریاضی 

    همانند رنگ‌ها، اشکال نیز از روانشناسی مخصوص به خود برخوردار هستند. طراحان ماهر و حرفه ای باید با روانشناسی هر شکلی آشنا بوده و براساس آن طرح مورد نظر خود را انتخاب کنند. برای نمونه شکل مثلث نماد اقتدار بوده و بیشتر برای برندهای مربوط به آقایان کاربرد دارد. در حالی که شکل دایره کاربرد زیادی در محصولات بانوان دارد.

    متن و فونت مناسب

    فونت‌ها مانند رنگ و اشکال ریاضی تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و ماندگاری لوگو مواد غذایی دارند. همچنین می‌تواند احساسات مخاطبان را برانگیزند. هنگام استفاده از نوشتار به ظرافت، زیبایی و وضوح آن دقت کرده که بتواند پیام و مفهوم اصلی برند را برساند.

    سادگی برای لوگو

    هنگام طراحی لوگو برای مواد غذایی ساده بودن را اولویت قرار دهید. یک لوگوی ساده، بدون زرق و برق‌های اضافی نسبت به سایر تصویر برندها تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد و می‌تواند در هر زمان و مکانی به راحتی آن را به خاطر آورد.

    لوگو مواد غذایی ایرانی

    ایده گرفتن از سایر لوگوها

    حتما قبل از اینکه شروع به طراحی کنید، برند سایر شرکت‌های مواد غذایی را مشاهده و از آن‌ها الهام بگیرید. البته بهتر است در این مورد به سراغ لوگوهای خارجی بروید. در عین حال نقاط ضعف و قوت برند را مدنظر قرار دهید. بر پایه اطلاعاتی که به دست آورده ‎اید لوگو مواد غذایی خود را طراحی کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که ایده گرفتن با کپی ‎‏برداری تفاوت دارد. تقلید از یک لوگو ارزش و اعتبار برند شما را پایین می‌آورد و مخاطبان اطمینان خود را از دست می‌دهند.

    لوگوهای معروف مواد غذایی

    لوگوهای معروف مواد غذایی

    لوگوهای معروف مواد غذایی موجب شده اند که با یادآوری نام برند و محصولاتش، خیلی سریع علامت تجاری آن را نیز تصور کنیم.

    از جمله معروفترین آرم‌های مواد غذایی ایرانی شامل کاله، سحر، تبرک، میهن، مهرام، زر، روژین، نادی، مزمز، اشی و مشی و .... می‌شود.

    اگر بخواهیم معروف‎ترین لوگو مواد غذایی ایرانی را با یکدیگر مقایسه کنیم، متوجه خواهید شد که اغلب رنگ‌های کاربردی در آن‌ها، قرمز، سبز و زرد هستند. اگرچه انتخاب این رنگ‌ها هوشمندانه است، اما تکرار آن‌ها در تمام برندها خاص بودن لوگو را از بین برده است.

    همچنین استفاده از بیضی در بیشتر از 90 درصد تصویر برندها دیده می‌شود. اگرچه این موارد موجب جذاب و زیباترشدن لوگوها می‌شود اما با منحصربودن لوگو در تمایز است و موجب می‌شود برای مشتری انتخاب هرکدام از برندها تفاوتی نداشته باشد. از سوی دیگر در لوگو مواد غذایی ایرانی، یک برگ سبز یا طلایی نیز به کار رفته که کپی برداری را در همه آن‌ها نمایش می‌دهد.

    از برگ سبز در برند محصولات خوشبخت، طبیعت، اصالت، تکنار و حامی استفاده شده است.

    شکل هندسی بیضی در محصولات آیدا، روژین، سحر، طبیعت، اشی مشی، تبرک، بیسکوییت گرجی و غیره دیده می‌شود و بیشتر رنگ‌ها نیز سبز، زرد و قرمز است.

    اگر نگاهی به لوگو مواد غذایی خارجی بیندازید، در آن‌ها نیز بیشتر از رنگ سبز و زرد استفاده شده است. همچنین طراحی آن‌ها به سبک تایپوگرافی(نوشتاری) است.

    لوگو شرکت مواد غذایی

    لوگو پخش مواد غذایی

    شرکت‌های پخش مواد غذایی با برندهای مختلف این کسب و کار در ارتباط بوده و معمولا محصولات متنوعی را عرضه می‌کنند. در نتیجه برای لوگو این کمپانی باید از طرحی استفاده کرد که هویت آن را نمایش دهد. برای لوگو پخش مواد غذایی باید از رنگ، فونت، اشکال هندسی و دیگر موارد برای داشتن یک لوگو برند زیبا و جذاب پیروی کرد. برای نمونه طراحی سبدهای فروشگاهی به عنوان لوگو و یا انتخاب یک متن با این مفهوم ایده مناسبی است.

    نرم افزارهای طراحی لوگو صنایع غذایی

    اگر ترجیح می‌دهید طراحی لوگو مواد غذایی بر عهده خودتان باشد و قصد کمک گرفتن از طراحان ماهر و حرفه ‎ای در این زمینه را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با یک جستجوی ساده در اینترنت، تعدادی نرم افزاری معتبر و رایگان برای طراحی لوگو را دانلود و از آن‌ها استفاده کنید. این نرم افزارها مجهز به انواع المان، قلم، قالب‌های از پیش آماده و لوگو لایه باز مواد غذایی هستند. پس امکان طراحی، ویرایش و ذخیره تصویر برند را برای شما فراهم می‌کنند.

    معروفترین نرم افزارهای در صنعت طراحی لوگو می‌توان به فتوشاپ و ایلاستریتور اشاره کرد. در واقع این برنامه‌ها حرف اول را در گرافیک و طراحی می‌زنند.

    • CorelDRAW
    • InKscape
    • Affinity Designer
    • Logo Maker

    از دیگر نرم افزارهای مهم برای طراحی لوگو هستند. اگرچه ساخت تصویر برند توسط شما، می‌تواند یک تجربه جدید و لذت بخش باشد، اما پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن نتیجه زیبا و خاص، این کار را به افراد یا شرکت‌های حرفه ‎ای بسپارید.

    سخن پایانی

    از آنجایی که اولین ارتباط بین برند و مخاطب توسط تصویر برندها شکل می‌گیرد. باید در انتخاب طرح و نحوه معرفی خود به بازار رقابتی امروز بسیار دقت کرد. لوگو صنایع غذایی نیز از این امر مستثنی نیست و از آنجایی که با سلامت جسمی افراد در ارتباط است، حساسیت بیشتری نیز دارد. امیدواریم با خواندن مطالب ارائه شده بتوانید یک لوگو صنایع غذایی خاص و منحصر به فردی برای خود طراحی کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط