اصول طراحی لوگو صنایع چوب

آنچه در این مقاله میخوانید
    اصول طراحی لوگو صنایع چوب

    صنایع چوبی و نجاری‌‌ها هم مانند سایر مشاغل به طراحی لوگو نیاز دارند. شاید تصویر کنید در طراحی لوگو صنایع چوب فقط باید از طرح‌‌های چوبی یا ازرنگ چوب استفاده کنید. در حالی که استفاده از نمادهای طبیعی مثل الوار یا تنه درخت هم می‌‌تواند برای طراحی چنین لوگویی مناسب باشد. اما از آنجا که آرم شرکت صنایع چوب و کابینت باید بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، طراحی آن باید دقیق، جذاب و حرفه‌‌ای باشد. در این مطلب شما را با نکات مهم برای طراحی لوگو صنایع چوب آشنا می‌‌کنیم.

    اصول طراحی لوگو صنایع چوب

    داشتن یک آرم عالی به این معناست که تا سال‌ها مجبور به تغییر یا ویرایش آن نباشید. به عبارت دیگر، احساسات مخاطبان و بازار مصرف برانگیخته شود تا مجبور نباشید دوباره آن را تغییر دهید. همچنین اگر لوگوی شما بر طبق مد طراحی شده باشد، بعد از مدتی مفهوم خود را از دست می‌‌دهد. 

    از سوی دیگر لوگو یک نشانه برای معرفی کسب و کار صنایع چوبی است. پس باید بتواند در جذب مشتریان بیشتر و نگهداشتن آن‌ها موفق عمل کند. خوب حالا برای اینکه یک آرم جذاب و تاثیرگذار داشته باشید، توجه به این نکات ضرورت دارد:

    طراحی لوگوی صنایع چوب

    رعایت اصل سادگی

    وقتی از سادگی صحبت می‌‌کنیم یعنی لوگو صنایع چوبی کابینت‌سازی باید در یک نگاه برای مخاطب قابل درک باشد. حالا حرف ما به این معنا نیست که از رنگ یا اِلمان‌‌های زیباسازی استفاده نکنید، اما نباید این کار باعث پیچیدگی لوگوی شما شود. لوگوهای خوب همیشه ساده و قابل فهم هستند و پیچیدگی ندارند.

    برای مثال در صنایعی غیر از صنعت چوب و نجاری اگر به لوگوهای ماندگار نگاه کنید، به سادگی‌‌شان پی می‌‌برید. استارباکس یکی از بهترین لوگوهای دنیاست که چه در زمان خودش و چه در زمان حال همچنان خاص مانده است. آیا شرکت قهوه‌‌ساز دیگری را می‌‌شناسید که همانند استارباکس لوگوی ماندگار و معروفی داشته باشد؟ نمایش بصری ساده در این لوگو به خوبی قابل مشاهده است.

    لوگو صنایع چوبی کابینت

    ماندگاری در ذهن

    منظور از خاطره‌‌انگیز بودن این است که لوگوی صنایع چوب باید به یادماندنی باشد. وقتی آن را متناسب با همین حرفه طراحی کرده باشید، قطعا هیچ‌گاه از آن دلزده نمی‌شوید. از سوی دیگر مخاطبان چه حالا و چه در آینده پیام صنعت شما را درک می‌‌کنند. یک نمونه روشن از لوگوهایی که ماندگار شده‌اند، لوگوی آئودی است. چهار دایره به هم پیوسته ویژگی‌‌های محصولات این شرکت را به گوش مشتریانش می‌‌رساند. به طوری که حتی از این لوگو برای اسباب‌بازی‌‌ها هم استفاده می‌‌کنند.

    وقتی در حال طراحی لوگو برای صنایع چوب هستید، از بکارگیری ترندها در آن خودداری کنید. برای مثال لوگوی متروی لندن جاودانگی دارد و بیش از 100 سال دست نخورده باقی مانده است. وقتی قرار است عناصری را که امروز رایج و مد هستند، در زمان طراحی استفاده کنید، به دو سال آینده بیندیشید. آیا در آینده این اتفاقات همچنان جذاب هستند؟ اگر پاسخ‌تان خیر است در کار طراحی از آن‌ها استفاده نکنید.

    اندازه مناسب

    ما زمانی می‌‌توانیم بگوییم آرم صنایع چوبی شما عالی است که قابلیت استفاده در اندازه و رنگ‌‌های مختلف را داشته باشد. برای این کار زمانی که لوگو را در برنامه‌‌های گرافیکی برده‌اید، رنگ پس زمینه آن را مدام تغییر دهید. حالا اگر پس زمینه لوگوی شما به رنگ‌‌های مختلف درآید، باز هم قابل فهم و ساده است؟ آیا مخاطب می‎‌تواند آن را به خوبی ببیند؟

    همچنین باید سایز لوگو را هم کوچک کنید تا مطمئن شوید اگر در آینده مجبور به کوچک کردن آن باشید، مشکلی ایجاد نمی‌‌شود. برای مثال وقتی از آن برای پروفایل شبکه‌‌های اجتماعی استفاده می‌‌کنید، حسابی کوچک می‌‌شود. آیا باز هم قابل دیدن است؟ اگر چنین باشد تبریک می‌‌گوییم چون لوگوی خوبی را طراحی کرده‌‌اید.

    تناسب با صنعت چوب

    هر شغل و کسب و کاری باید آرم مناسب با حرفه خودش را داشته باشد. برای مثال یک فروشگاه اسباب‌‌بازی فروشی به لوگوی رنگارنگ و نماد حیوانات یا شخصیت‌‌های کارتونی نیاز دارد. همچنین یک رستوران به لوگویی که یادآور غذاخوردن باشد (مثل قاشق و چنگال) نیاز دارد. صنعت چوب هم باید به سراغ لوگویی برود که تداعی‌‌کننده همین حرفه باشد.

    اگر عبارت «لوگوی چوب» یا معادل انگلیسی آن « Woodworking logo» را در موتورهای جستجو دنبال کنید، متوجه می‌‌شوید در همه تصاویر نمایش داده شده از رنگ چوب استفاده کرده‌‌اند. حالا برای تصاویر و نمادها هم از چکش، میخ و یا تبر استفاده می‌‌کنند. همه این عناصر برای ایجاد یک ایده ذهنی پیشنهاد می‌‌شوند. اما فراموش نکنید که در طراحی لوگو برای صنایع چوبی نوآوری داشته باشید.

    لوگو شرکت صنایع چوب 

    انتخاب رنگ مناسب

    همان‌طور که گفتیم باید برای طراحی چنین آرمی از رنگ‌هایی استفاده کنید که تداعی‌‌‌گر چوب و نجاری باشد. لوگوهای نجاری به رنگ‌‌های خنثی تمایل بیشتری دارند. زیرا پالت طبیعی درختان و چوب را منعکس می‌‌کنند. رنگ قهوه‌ای، سبز، خاکستری و بژ اغلب با محصولات روستایی و دست‌‌ساز مرتبط است. بنابراین انتخاب خوبی برای طراحی لوگو صنایع چوب و کابینت خواهد بود. اگر می‌‌خواهید پالت رنگ لوگویتان متفاوت و خاص باشد، قرمز هم می‌‌تواند در کنار رنگ‌‌های خنثی مکمل خوبی باشد.

    آرم صنایع چوبی

    نحوه چیدمان المان‌ها

    برای طرح‌‌بندی لوگوی صنعت چوب و نجاری یک قانون وجود دارد که باید آن را به خاطر بسپارید: عناصر را کم کنید تا چیدمان راحت‌‌تر شود. اگر قرار باشد بعدها از لوگوی خود برای کارت ویزیت، وب سایت، تابلو در شهر، بسته‌‌بندی محصولات و ... استفاده کنید، شلوغ بودن لوگو کار را برایتان سخت می‌‌کند. بنابراین تا جایی که می‌‌توانید از عناصر کمتری استفاده کنید.

    استفاده از تایپوگرافی

    آیا در مورد لوگو ترکیبی و امبلم اطلاعاتی دارید؟ در این نوع از لوگوها در کنار عناصری مثل نمادها و اشکال و تصاویر، می‌‌توانید از متن هم استفاده کنید. البته برای این کار باید فونت‌‌های سنتی مثل Sans Serif را انتخاب کنید. در صنعت چوب و نجاری فونت‌‌های قابل خواندن و ساده مناسب‌‌تر هستند.

    استفاده از نماد مناسب نجاری

    استفاده از نمادها برای طراحی لوگو صنایع چوب اختیاری است. اما فراموش نکنید برای انتقال سریع ماهیت کسب و کارتان، لوگو نقش مهمی را ایفا می‌‌کنند. همان‌طور که گفتیم برای یک کارگاه چوب و کابینت، نمادها اغلب به شکل تکه‌‌های چوب، نیم‌تنه درختان و یا ابزارهای نجاری هستند. با این حال شما می‌‌توانید به دنبال نمادهایی باشید که روح و سبک کارتان را به تصویر بکشد. حالا ممکن است این نماد یک حیوان و یا یک شکل انتزاعی باشد. فقط مطمئن شوید که نماد شما با سایر آرم‌‌ها مطابقت دارد تا مخاطب مفهوم و پیامتان را به راحتی دریابد.

    طراحی لوگو صنایع چوبی

    حرف آخر

    یک لوگو صنایع چوب برای انتقال پیام و شناساندن کسب و کار به بازار مصرف کاربرد دارد. بنابراین باید آن را به نحوی طراحی کنید که مخاطب آن را درک کند و برند تجاری شما را به خاطر بسپارد. لوگو دارایی ارزشمندی برای صنعت شماست و بنابراین نباید طراحی آن را ساده بگیرید. برای طراحی یک آرم صنایع چوبی باید از دانش عمیقی در زمینه گرافیک و طراحی برخوردار باشید. در عین حال مخاطبان خود را هم بشناسید. در نهایت با بررسی لوگوی رقبا می‌‌توانید یک آرم حرفه‌‌ای، تاثیرگذار و جذاب برای کسب و کارتان طراحی کنید.

    دیدگاه‌ها
    نام
    ایمیل
    نظر
    مقالات مرتبط