لوگو نمایانگر شناختهشدهترین چهره هر برند تجاری است. این تصویر نقش مهمی را در ایجاد اولین برداشت هر مخاطب از برند دارد. صنایع دستی از آن دست مشاغلی است که به لوگوی خاص و هنری نیاز دارد. طرفداران هنرهای دستی گروههایی از مردم هستند که به تزئینات و وسایل دستساز، سنتی و کلاسیک علاقه زیادی دارند. از آنجا که سلیقه این افراد خاص است، لوگو صنایع دستی هم باید خاص و بینظیر باشد. اما برای اینکه چنین لوگویی داشته باشید، چکار باید کنید؟ در اینجا به شما یاد میدهیم.
چرا به لوگو صنایع دستی نیاز دارید؟
وقتی از آرم یا لوگو صحبت میشود، یعنی تصویری که بتواند خروجی بصری معنادار ایجاد کند. این تصویر مینیمالیستی و کوچک با برند تجاری ارتباط دارد و به دلیل رقابت بالا و هوشمندی مشتریان، طراحی آن کار راحتی نیست. این تصویر برند باید بتواند بر عمق وجود مخاطب تاثیر بگذارد و احساسات او را نسبت به محصولات یا خدمات شما برانگیزد. به طوری که لوگو را در هر جایی که ببیند احساس تعلق خاطر نسبت به آن پیدا کند.
از آنجا که تاثیرگذاری لوگو بر روی تجارت و کسب و کار بالاست، رعایت چندین فاکتور ضمن طراحی لوگو صنایع دستی ضرورت دارد. برای اینکه آرم تجاری بهتری داشته باشید، توجه به این نکات قبل و ضمن طراحی اهمیت دارد.
ایده اولیه را انتخاب کنید
در طراحی لوگو برای صنایع دستی داشتن ایده اولیه مهم است. بنابراین چند طرح از لوگوهای مختلف و مرتبط با کسب و کارتان را بررسی کنید. این طرحها را با استفاده از قلم و کاغذ و یا با استفاده از ابزار طراحی مانند Adobe Illustrator پیادهسازی کنید. باید از بین آنها بهترین ایده را انتخاب کنید.
در پشت هر ایده هم باید یک منطق و پیام وجود داشته باشد. در نهایت بدون اینکه عجله کنید یکی از همین طرحها را بنیان اصلی لوگو صنایع دستی قرار دهید. اگر بدون آزمایش ایدههای مختلف به مرحله نهایی برسید، ممکن است نتیجهای را که انتظار دارید، بدست نیاورید. توجه داشته باشید حتی گرافیستهای حرفهای هم این مرحله را پشت سر میگذارند.
روی مد روز تمرکز نکنید
بیشتر آدمها برای انجام هر کاری روندها و ترندهای روز را درنظر میگیرند. اما در آینده ممکن است مخاطب این ترند را به خاطر نیاورد. گرایشها مسری هستند و گاهی مثل یک ویروس در بین مردم منتشر میشود. پیروی کورکورانه از روندهای امروز برای طراحی لوگو صنایع دستی نتیجه خوبی را به دنبال ندارد.
در طراحی این لوگو بیشتر باید به گذشته نگاه کنید. چه چیزی بین همه مردم مشترک است که با آن ارتباط برقرار میکنند؟ برای مثال سبدهای حصیری یا کوزه و گلدان سفالی بیانگر صنایع دستی است. اگر از این نمادها برای طراحی لوگو استفاده کنید، مخاطب در مدت زمان کوتاهی متوجه موضوع کسب و کار و ارتباط آن با برند میشود.
در طراحی لوگو برای صنایع دستی به دنبال عناصری باشید که برای سالهای زیادی ارزشمند هستند و قدرت ماندگاری بالایی دارند.
لوگو باید هویت برند تجاری را نشان دهد
لوگو باید در نشان دادن هویت متمایز یک برند تجاری موفق عمل کند. در عین حال ارزش و پیام صنایع دستی را به خوبی نشان دهد. اگر آرمی که برای این صنعت طراحی کردهاید، چنین ویژگی را به همراه دارد، موفق بوده است. طراحی گرافیک هوشمند همراه با ویژگی مینیمالیستی باعث فراگیر شدن لوگو در بین مخاطبان میشود و خیلی سریع به برندسازی کمک میکند.
همیشه باید قبل از طراحی به ایده خود خوب نگاه کنید و از خود بپرسید:
-
آیا این طرح قادر است پیام و شعار شما را به مخاطب انتقال دهد؟
-
آیا این لوگو از سایر لوگوهای صنایع دستی متمایز است؟
-
آیا قادر است در شناساندن کسب و کار و برانگیختن احساسات مخاطبان درست عمل کند؟
-
آیا شخصیت و خلق و خوی برند را نشان میدهد؟
پس باید یک نگاه کلی و همه جانبه به برند اصلی و نحوه شکلگیری آن داشته باشید. وقتی ارزشهای کلیدی و متمایز برند خود را بدانید، مطمئنا انتخاب طرح مناسب آسانتر خواهد بود. برای بررسی ارزشهای برند این سوالات را از خود بپرسید و پاسخ دهید:
-
هدف اصلی شما از راهاندازی فروشگاه صنایع دستی چیست؟
-
این صنعت چه ارزشها و باورهایی را به همراه دارد؟
-
فروشگاه شما چه کاری را بهتر از رقبا انجام میدهد؟
-
از دید مشتریان محصولات شما چه تفاوتی با محصولات سایر برندها دارند؟
-
سه کلمه مرتبط با پرسونای برند شما چیست؟
-
مشتریان برند شما را چگونه توصیف میکنند؟
وقتی به این سوالات پاسخ دادید حالا میدانید باید در لوگو صنایع دستی خود چه چیزی را بگنجانید تا از رقبا متمایز شوید.
کلیشهای کار نکنید
یکی از مشکلات رایج در طراحی بسیاری از لوگوها این است که اساسا الگوبرداری از آرمهای قبلی زیاد اتفاق میافتد. کلیشهای بودن لوگو تاثیرگذاری آن را از بین میبرد. زیرا وقتی چندین آرم هنری شبیه به یکدیگر باشند، در ذهن مخاطب قرار نمیگیرند. شما همیشه پدیدههایی را به خاطر میآورید که خاص و منحصر به فرد باشند.
در واقع لوگو درست مثل امضای برند شماست که نباید کلیشهای باشد. قابل فهم بودن لوگو صنایع دستی به این معنا نیست که از روندهای رایج پیروی کنید. بلکه هزاران اِلمان وجود دارد که شاید از دید طراحان قبلی پنهان مانده باشد. حالا این شما هستید که باید به دنبال چنین عناصری بروید که هم تازه و غیرتکراری هستند و هم مخاطبان با مفهوم و پیام آنها آشنایی کامل دارند.
سبک طراحی مناسب را انتخاب کنید
وقتی از سبک طراحی صحبت میکنیم یعنی میخواهید لوگوی شما ترکیبی (تلفیقی)، امبلم، ساده، متنی، تصویری و یا نمادی باشد. عناصر طراحی شامل اشکال و نمادها، تصاویر، رنگها و فونتهای متنوع هستند. به جای اینکه در طراحی لوگو برای صنایع دستی و آرم هنری به سراغ تعداد زیادی از عناصر و پالت رنگی متنوع بروید، بهتر است تعداد آنها را کمتر کنید. در مقابل چینش این عناصر هم برایتان سادهتر میشود.
در مورد لوگوی هنری و صنایع دستی حتی میتوانید یک شخصیت را هم برای طراحی درنظر بگیرید. برای مثال شخصیتهای معروفی مثل کمالالملک نماد هنر نقاشی ایران است که میتواند ایده خوبی برای لوگوهایی با همین موضوع باشد.
در مورد سایر عناصر طراحی مثل فونت هم باید به سراغ فونتهایی بروید که یادآور هنر سنتی ایران است. خط نستعلیق و شکسته چنین ویژگی را دارد و میتواند برای تایپوگرافی لوگو هنری و صنایع دستی مناسب باشد.
از طرح سیاه و سفید نترسید
از اینکه برای طراحی لوگو صنایع دستی مجبور شوید فقط از دو رنگ سیاه و سفید استفاده کنید، نترسید. زیرا مهم این است که تصویر به خوبی نمایان شود. خوشبختانه افرادی که به هنر و صنایع دستی علاقمند هستند، قدرت پذیرش هر نوع رنگ و سبکی را دارند. پس دلیلی ندارد به سراغ رنگهایی بروید که با طرح لوگو تناسبی نداشته باشد و فقط برای رهایی از سادگی آنها را انتخاب کنید.
اگر چه باید قبل از انتخاب رنگ، پالت رنگ متنوعی را بر روی لوگو پیاده کنید. با چندین بار امتحان کردن، میتوانید بفهمید کدام یک از رنگها برای لوگوی شما مناسبتر است.
از عناصر فعال و منفعل استفاده کنید
در ساخت لوگو صنایع دستی دو نکته را در نظر داشته باشید:
پاسخ سوال اول این است که از عناصر فعال برای لوگو هنری خود استفاده کنید. برای مثال لوگوی توییتر یک پرنده را نشان میدهد که خیال پرواز دارد. اما اگر بخواهید باعث آرامش مخاطب شوید، باید طرح شما به شکل یک سوژه ساکن باشد. برای مثال لوگوی اپل سیب گاز زدهای را نشان میدهد که هیچ حرکتی ندارد.
لوگو صنایع دستی باید قبل از هر چیز هنری، خاص و تاثیرگذار باشد. پدیدههای زیادی در اطراف ما وجود دارند که میتواند ایده خوبی برای طراحی آرم هنری باشند. پس به دنبال کپیبرداری از لوگوی رقبای خود نباشید. در انتخاب رنگ و فونت دقیق عمل کنید و بعد از طراحی وکتور صنایع دستی، رنگها و فونتهای متعددی را روی آن تست کنید تا به نتیجه بهتری برسید.