تنها چند برند در سرتاسر جهان وجود دارند که میتوانند میراثی غنی داشته باشند و لویی ویتون یکی از آنهاست. برند لویی ویتون برای اولین بار در جهان توسط Louis Vuitton Malletier و در سال 1854 معرفی شد و اکنون بیش از دو قرن و نیم است که بر این صنعت حاکم است.
این برند لوکس به تدریج به یکی از نمادینترین خانههای مد جهانی تبدیل شد و لباسها، کفشها و اکسسوریهای انحصاری مردانه و زنانه را طراحی کرد. در حالی که بیشتر اعتبار موفقیت این شرکت به سبک و کیفیت بینظیر خط تولید همیشه در حال گسترش آنها مربوط میشود، اما لوگوی چشمنواز آنها نیز نقش کلیدی در بازاریابی برند لویی ویتون داشت. در ادامه میخواهیم نگاهی به تاریخچه لوگو لویی ویتون و عناصر کلیدی طراحی لوگو لویی ویتون داشته باشیم.
برند لویی ویتون
لویی ویتون در ابتدا با کالاهای لوکس فرانسوی فعالیت خود را آغاز کرد و تخصص آنها چمدان، کیف و کفش برای مشتریان مرفه بود. اگرچه آنها در سال اول لوگوی مناسبی برای برند خود نداشتند، اما در نهایت یک نشان شخصی و شیک برای محصولاتش طراحی کردند.
مونوگرام LV برای اولین بار در سال 1896 ظاهر شد و سپس به لطف بازیگران و دیگر افراد مشهوری که مجموعه منحصربهفرد خود از کیفهای LV را به نمایش گذاشتند، به شهرت رسید. به طوری که امروزه این برند توانسته ارزش و اعتبار زیادی به دست آورد و همه افراد دنیا آن را به عنوان یک برند لاکچری و گرانقیمت بشناسند.
تاریخچه لوگوی لویی ویتون
لوگو لویی ویتون که معمولاً به عنوان مونوگرام LV شناخته میشود، یکی از معروفترین و شناختهشدهترین لوگوهای مد است که تاکنون طراحی شده است. این لوگو اولین بار توسط پسر لوئیس ویتون، ژرژ ویتون طراحی شد، که نماد را با استفاده از حروف اول پدرش روی بوم خلق کرد.
این لوگو در سال 1896 به طور گستردهای به عنوان هویت این برند شناخته شد. این طرح یک طرح گل با الهام از ژاپن را به تصویر میکشد و عمدتاً بر روی چمدانها و کیفهای این برند قرار میگیرد. لوگو لویی ویتون هماکنون در سراسر جهان به عنوان نمادی از یک برند با کیفیت و لوکس شناخته میشود.
طراحی لوگوی لویی ویتون
طراحی لوگو لویی ویتون مبتنی بر متن از علامت کلمه کامل و یک مونوگرام تشکیل شده است که به طور گسترده برای سگکها و الگوهای پارچه محصولات لویی ویتون استفاده میشود. این لوگو که در اواسط قرن نوزدهم طراحی شده و تا به امروز تغییرات زیادی در لوگوی خود ایجاد نکرده است.
اگرچه در طول سالها برخی از نمادها مانند گلها به این نماد اضافه شده است اما خود نماد LV معروف تغییری نکرده است. در مورد پالت رنگی، لویی ویتون از دو نسخه استفاده میکند. یک نسخه تک رنگ که به اندازه کافی همه کاره است تا در هر سطح یا پسزمینهای خوب به نظر برسد، و رنگ خنثی و نزدیک به طلایی که پیچیدگی را تراوش میکند و ماهیت برند مد را منعکس میکند.
به عنوان یک نشان اضافی، این برند از دو نسخه از یک گل تلطیف شده استفاده میکند. یکی با چهار گلبرگ بلند و نوک تیز، که در یک لوزی سیاه محصور شده است و دیگری یک گل گرد در یک دایره جامد است. هر دوی این لوگوها توسط این شرکت به عنوان هویت بصری آن استفاده میشوند و اغلب بر روی کالاهای انحصاری چرم آنها قابل مشاهده است.
لوگوی فعلی Louis Vuitton دارای کاراکترهای L و V است که به شکلی پیچیده در هم قفل شدهاند، اگرچه به راحتی خوانا هستند. علامت کلمه Louis Vuitton به ندرت استفاده میشود.
ویژگیهای کلیدی الگوی لوگو لویی ویتون
در این قسمت میخواهیم به مهمترین عناصر و ویژگیهای کلیدی الگوی لوگو لویی ویتون بپردازیم.
فونت
فونت قطعاً قابلتوجهترین قسمت لوگو است. این فونت برای اولین بار در سال 1954 با دست طراحی شد و از بسیاری از فونتهای کلاسیک رومی الهام گرفته شد و از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است. یک حرف بزرگ مورب L با حروف بزرگ V همپوشانی دارد و هر دو حرف دارای خطوط برجسته و دراز با خطوط متمایز ضخیم هستند که نشاندهنده قدرت، سنتها و پیچیدگی هستند.
حقیقت جالبی که درباره لوگو برند لویی ویتون وجود دارد این است که لویی ویتون یکی از اولین برندهای مد بود که از مونوگرام خود در تمام کیفهای خود استفاده کرد و این انتخاب طراحی خیلی زود توسط سایر خانههای مد تقلید شد، همانطور که در لوگوی گوچی مشاهده میشود.
بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین فونت لوگو
رنگ
اگرچه لوگوی رسمی معمولاً مشکی است، اما این برند از رنگهای دیگری نیز برای مطابقت با خطوط مختلف محصول و استراتژیهای برند خود استفاده میکند. از طیفی از سایههای پاستیلی گرفته تا رنگهای روشن مانند نارنجی و سبز، همه آنها را به کار بردهاند.
برای مثال، نسخه قهوهای نمادین لوگو لویی ویتون از دههها قبل یکی از لوازم اصلی کیفهای دستی و چمدانهای لویی ویتون بوده است. بیان ملایم و خاموش لوگو کاملاً با رنگهای عمیق چرم هماهنگ میشود و زیبایی چشمنواز و درعینحال قدرت را به ما نشان میدهد.
مارک جیکوبز نسخه به روز شدهای از این لوگو را ارائه کرد که دارای مونوگرام در طرحهای سفید، صورتی، آبی، بنفش و زرد است. این لوگوهای تک رنگ و رنگارنگ غیر معمول برای نسل جوان بسیار جذاب هستند، در حالی که هنوز هم مرتب و با کلاس به نظر میرسند.
با بهترین ترکیب رنگ برای لوگو آشنا شوید.
نکات برندسازی لوگوی لویی ویتون
در اینجا چند درس مهم وجود دارد که میتوانید از لوگو برند لویی ویتون بیاموزید، به خصوص اگر در فکر ایجاد هویت برند قوی هستید:
ثبات
لویی ویتون هرگز به طور کامل مونوگرام یا طرح گل اولیه خود را تغییر نداده است. اگرچه چند تغییر به خصوص در مورد رنگ فونت وجود داشته است اما طراحان ترجیح میدهند از آنها در محصولات استفاده کنند تا اینکه خود مونوگرام را تغییر دهند.
متمایز بودن
در عین توجه به این نکته، برند خود را متمایز نگه دارید و پیام خود را با صدای بلند و واضح از طریق انجمنها و رسانهها ارسال کنید. مهم نیست با چه کسی همکاری میکنید، فقط مطمئن شوید که آنها نظرات شما را با دیگران به اشتراک میگذارند.
عدم توجه به اخبار منفی
مقالات و بیانیههای مطبوعاتی خاصی وجود داشت که بیان میکرد که مشتریان این برند از تک نگار LV که در همه جا حضور دارد، خسته شدهاند. با این حال، حقایق با آنچه که مطرح شده در تضاد است. زیرا به گزارش فوربس، لویی ویتون 15 میلیارد دلار فروش دارد و یکی از با ارزشترین برندهای جهان است.
لوگو
فراموش نکنید که لوگو نشاندهنده برند شما است، اما نباید در عملکرد وبسایت شما اختلال ایجاد کند. وبسایت LV دارای مونوگرام LV در یک قسمت و نام آن در قسمت دیگر است. هدف این است که وبسایت را با فونتها و رنگهای سنگین بیشازحد پر نکنید. وبسایتها باید در نسخههای موبایل و دسکتاپ ساده، جذاب و کاربرپسند باشند. این نکته را هنگام طراحی سایت خود نیز به خاطر بسپارید.
هویت برند
ساختن یک وبسایت با تصاویر و محتوای باکیفیت کافی نیست. بلکه باید یک هویت برند بصری ایجاد کنید که شما را از رقبایتان متمایز کند. از یک نام تجاری جذاب استفاده کنید و یک لوگوی رسا طراحی کنید که در سالهای آینده ثابت بماند. لویی ویتون نشان داده است که میتوانید به موفقیت دست پیدا کنید حتی زمانی که با یک مونوگرام ساده شروع کنید. لوگوی برند شما باید ساده، رمزگشا، خوانا و فورا قابل تشخیص باشد.
هویت برند چیست؟
در این مقاله به توضیحی درباره برند لویی ویتون و تاریخچه لوگو لویی ویتون آن پرداختیم. همانطور که میدانید، هویت یک برند تا حد زیادی به لوگوی آن بستگی دارد. در نتیجه بسیاری از برندهای مطرح دنیا تلاش کردهاند تا لوگویی طراحی کنند که در عین سادگی بتواند در ذهن مخاطبان نیز مانا باشد. برند لویی ویتون یکی از همین برندها است که توانست با لوگوی ساده و در عین حال جذاب خود غوغایی در صنعت کیف و کفش و پوشاک به پا کند.